Utfordret Jonas på kutt i yrkesfag

Fra talerstolen på Kartellkonferansen onsdag, med statsministeren i salen, advarte Skolenes landsforbund mot omfattende kutt i yrkesfag.

23. november 2023

Jon Oddvar Holthe, nestleder i Skolenes landsforbund, advarte mot kutt i yrkesfag under Kartellkonferansen på Gol onsdag. (Foto: LO Media/Nett-TV)

Nestleder Jon Oddvar Holthe var nylig i Trøndelag, og fikk opplyst av medlemmer i Skolenes landsforbund at det foreslås kutt på 250 millioner kroner i yrkesfag.

Det tok han opp under den fagligpolitiske debatten på Gol, der LO-lederen og statsminister Jonas Gahr Støre innledet og svarte på spørsmål.

– Etter at Trøndelag har fått blått styre, tenkes det studiespesialiserende i stedet for yrkesfag. Tar du 32 videregående skoler og deler på 250 millioner kroner, utgjør det om lag 7,8 millioner kroner per skole. Når lønn utgjør 95 prosent av skolenes budsjetter, kan dere tenke   dere hva som kommer til å skje i Trøndelag de nærmeste årene når det gjelder kutt. Yrkesfag kommer til å bli overtallig i hopetall, sa Holthe som understreket at han er bekymret.

Skolenes landsforbund ser at det foreslås kutt i yrkesfagene også i en rekke andre fylker.

Jon Oddvar Holthe henvendte seg til statsministeren og Ap-lederen, og etterlyste øremerkede midler til yrkesfag i kommuner med «blått» styre.

Se innlegget til Jon Oddvar Holthe her (LO Stat/Nett-TV)

Jonas Gahr Støre svarte dette:

– Nå er det ny politisk ledelse i Trøndelag. Jeg vet ikke hvordan de prioriterer. Vi får følge med, da. Og se hvordan det går.

Se svaret til Jonas Gahr Støre her (LO Stat/Nett-TV)