Krav om øyeblikkelig våpenhvile

Skolenes landsforbund fordømmer den grusomme voldsutøvelsen mot sivile i Israel og Palestina, Hamas sin terror og Israels gjengjeldelse. Å bruke sivile som mål er fullstendig uakseptabelt.

31. oktober 2023

Skolenes landsforbund ber regjeringen bruke alle mulige diplomatiske og politiske kanaler for å presse fram våpenhvile og reelle fredsforhandlinger. (Foto: Getty Images/Illustrasjon)

De grusomme bildene som kommer inn i stuene våre vitner nå om en kollektiv avstraffelse av sivile på Gaza-stripen. De har ingen steder å rømme, de har hele tiden vært avhengig av nødhjelp inn. Nå er det verre enn noensinne. Mennesker dør nå av å drikke forurenset vann.

Norske lærere i skoler og barnehager er gode på å belyse dagsaktuelle temaer i plenum, inkludert det som skjer i Midtøsten nå. Mange klasserom og barnehager i Norge har medelever med røtter fra både Israel og Palestina.

Dette kan ikke fortsette. Derfor støtter Skolenes landsforbund Norsk Folkehjelps krav om øyeblikkelig våpenhvile i Israel og Palestina:

«I dag slår vi våre stemmer sammen og oppfordrer alle statsoverhoder, FNs sikkerhetsråd og aktører på bakken til å prioritere bevaring av menneskeliv fremfor alt annet.»

Les hele oppfordringen fra Norsk Folkehjelp

Norsk Folkehjelp vil blant annet «legge til rette for levering av livreddende nødhjelp, inkludert mat, medisinsk utstyr, drivstoff og gjenopptakelse av elektrisitet og internett til Gaza, i tillegg til trygg passasje for humanitært og medisinsk personell.»