«Vold og trusler» engasjerte stort i Arendal

Det store engasjementet under Skolenes landsforbund sitt arrangement om «vold og trusler» under Arendalsuka, underbygger at ALLE ønsker å få på plass tiltak for å få ned antall avvik som omfatter vold, trusler og trakassering. Se opptak av arrangementet!

17. august 2023

Deltok på debatt om vold og trusler, fra venstre: Lene Bakkedal (debattleder, Skolenes landsforbund), May-Britt Sundal (leder, Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet), Joachim Nybakke (nestleder/HTV Oslo kommune, FO), Gro Bråten (fylkesordførerkandidat, Ap), Himanshu Gulati (Frp), Elise Waagen (Ap) og Egil Gundersen (lærer, tidligere rektor/tillitsvalgt). (Foto: Skolenes landsforbund)

Arrangementet «Må vi bare tåle det? Vold og trusler mot skole- og barnehageansatte» trakk fullt hus i Bankgården tirsdag. Godt over 100 møtte fram.

Alle i panelet – politikere, en lærer, en fylkesordførerkandidat og representanter fra Fagforbundet og Fellesorganisasjonen (FO) – fremhevet at tillit, tid og kommunikasjon må på plass i det viktige arbeidet med vold og trusler.

Skolenes landsforbund er spent på om det i forskriften i Opplæringsloven vil komme «konkrete verktøy», som kan bidra til ansatte skoler og barnehager kan håndtere vold og trusler på en smidigere måte enn i dag.

FriFagbevegelse og Utdanningsnytt dekket arrangementet. Les hva de skriver:

FriFagbevegelse: Rektor bekymret over at kollegaer ikke griper inn ved vold

Utdanningsnytt: Frp: Vold mot lærere krever flere tiltak

NRK Sørlandet var innom før arrangementet og intervjuet forbundssekretær Lene Bakkedal og Egil Gundersen, som er lærer og SL-tillitsvalgt.

Les saken her: Lærere over hele landet opplever mer vold og trusler fra elever i grunnskolen

(Video: Fellesorganisasjonen (FO)/Jonas Helliksrud Semmerud)

Disse deltok i debatten:

• Elise Waagen (Ap) og Himanshu Gulati (Frp), stortingsrepresentanter og medlemmer av utdannings- og forskningskomiteen
  • Fylkesordførerkandidat og styreleder i KS Agder, Gro Bråten (Ap) – som dessuten er lærer og medlem av SL
  • Nestleder og hovedtillitsvalgt for FO i Oslo, Joachim Nybakke
  • Leder av yrkesseksjonen kirke kultur og oppvekst i Fagforbundet, May-Britt Sundal
  • Tidligere yrkesfaglærer Egil Gundersen – som er rektor ved Byremo ungdomsskole i Lyngdal kommune og medlem av SL
Godt over 100 møtte fram til «Må vi bare tåle det? Vold og trusler mot skole- og barnehageansatte», arrangementet til Skolenes landsforbund under Arendalsuka. (Foto: Skolenes landsforbund)
Forbundsleder Mette Johnsen Walker åpnet arrangementet med en virkelighetshistorie fra skoleverket. (Foto: Skolenes landsforbund)
Skolenes landsforbund utfordret stortingsrepresentantene Elise Waagen (Ap) og Himanshu Gulati (Frp), om hvilke tiltak de mener må på plass i arbeidet med vold og trusler. (Foto: Skolenes landsforbund)
STAMI-forsker Eirik Degerud innledet til debatt med å fortelle at skole- og barnehageansatte har tre ganger så høy risiko for å bli utsatt for vold og trusler sammenliknet med andre yrker. (Foto: Skolenes landsforbund)