Ny fylkesleder i Skolenes landsforbund Finnmark

Vigdis D. Hansen tar over etter Berit Hågensen som fylkesleder i Skolenes landsforbund Finnmark. 59-åringen brenner for å fremme det samiske i skolen og mener det haster å få en tillitsreform på plass.

4. november 2022

Vigdis D. Hansen er ny fylkesleder i Skolenes landsforbund Finnmark. Her sammen med forbundsleder Mette Johnsen Walker og avtroppende fylkesleder, Berit Hågensen. (Foto: Skolenes landsforbund)

Det var et enstemmig representantskapsmøte som stilte seg bak Hansen som fylkesleder, under det ekstraordinære møtet i Hammerfest fredag formiddag.

Vigdis D. Hansen er spesialpedagog ved Sandnes og Bjørnevatn skole i Sør-Varanger kommune i Finnmark. Hun er utdannet sosionom og har senere tatt praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Vigdis begynte i sin første lærerjobb ved Universitetet i Stavanger i 2013, og begynte som lærer i Bjørnevatn i 2019.

Hun gleder seg til å ta fatt på nytt verv som fylkesleder i Skolenes landsforbund Finnmark.

– Ja, det gjør jeg! Jeg setter stor pris på tilliten som er gitt meg, og skal gjøre mitt for å bidra til at vi har et offensivt fylkeslag i Finnmark. Sammen skal vi få det til, sier Hansen.

Hun kommer fra en samisk familie, og vokste opp i Nesseby kommune som den yngste i en søskenflokk på 11 i en tid som var preget av fornorskningspolitikken. Selv om Vigdis ikke snakker samisk, brenner hun for å få samisk som fag på lik linje med alle andre fag på skolen. Statusen til samisk må høyere opp, mener Vigdis som sitter i samepolitisk utvalg i Skolenes landsforbund.

– Hvilke andre «skole»-saker er du opptatt av?

– Bedre samarbeid i skolen! I dag opplever mange lærere å få tildelt for mange arbeidsoppgaver, og mange unødvendige oppgaver. Dette kunne vært unngått om ledelsen og lærerne hadde snakket bedre sammen. Også lærere må få bedre tid til samarbeid. Dette handler om tillitt, og er en del av en større tillitsreform som må på plass i skolen. Jeg er også opptatt av at elever med behov for spesialundervisning får den opplæringen de kar krav på. I dag er det dessverre ikke slik, sier hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vigdis D. Hansen er ny fylkesleder i Skolenes landsforbund Finnmark. (Foto: Skolenes landsforbund)

Vigdis D. Hansen kjenner Skolenes landsforbund godt. Hun har representert Sør-Varanger i fylkesstyret i Finnmark i fire perioder, og har vært medlem i forbundet siden 2014. Hun har bidratt sterkt til å bygge opp en klubb på ti medlemmer ved Sandnes og Bjørnevatn skole.

Hun har også vært politisk aktiv, og har tre perioder bak seg i kommunestyret i Sør-Varanger kommune som Ap-politiker. Hun har ledet flere utvalg i kommunen.

Selv om Berit Hågensen går av som fylkesleder, forlater hun ikke Skolenes landsforbund. Hun sitter i forbundsstyret og landsstyret, og tiltrer fylkesstyret som medlem av forbundsstyret. Berit har ledet Skolenes landsforbund Finnmark i syv år, over to perioder. Hun skal nå bruke mer tid på sitt politiske engasjement, og har takket ja til å stille som varaordførerkandidat i Hammerfest.

Berit Hågensen har et klart råd til den nye fylkeslederen:

– Bruk de siste månedene av året til å verve flere medlemmer. Skole-Norge, inkludert Finnmark, trenger et større SL!

FAKTA: Styret i Skolenes landsforbund Finnmark

• Leder: Vigdis D. Hansen, Sør-Varanger