God sommer til hele Skole-Norge!

Skolenes landsforbund ønsker god sommer til hele Skole-Norge! – Ansatte i barnehager og skoler fortjener virkelig en pust i bakken. Samtidig forventer vi at statsråd Guri Melby sørger for at Skole-Norge er godt rigget ved skolestart, og at det først og fremst blir en trygg åpning der alle ansatte er vaksinert, sier forbundsleder Anne Finborud.

24. juni 2021

BILDETEKST: Nyt sommeren og lad batteriene, er oppfordringen fra Skolenes landsforbund. (Foto: Pixabay/Illustrasjon)

Den avtroppende forbundslederen føler med de ansatte i undervisnings- og opplæringssektoren, som er usatt for vingling fra kunnskapsministeren om tilbud om vaksiner.

– Nå krever vi at statsråden i den maktposisjonen hun sitter i, tar ansvar for at alle som skal på jobb i skolesektoren medio august er vaksinert. Da nytter det ikke å gjemme seg bak vedtak om at det er opp til kommunene å prioritere lærere i vaksinekøen. Det har bare skapt forvirring, sier Anne Finborud.

Skolenes landsforbund krever at både statsråd Melby og resten av regjeringen er tydelige og proaktive i gjenåpning av Skole-Norge.

– I møter med statsråden har vi i SL presentert våre medlemmers syn og bekymringer, blant annet fra SL Vestfold og Telemark. Medlemmene mener myndighetene i større grad må være føre var, og viser blant annet til at flere elever enn vanlig har større behov for tilpasninger, tett oppfølging og tilrettelegging, enn det som har vært vanlig. Dette koster penger, og vi har bedt Guri Melby sette av ekstra ressurser til barn og ungdom i gjenåpningen av samfunnet.

– Vi har også bedt henne vise forståelse for at kollegiene, altså de ansatte, skal gå over en terskel for å få normalarbeidsdagen tilbake. Dette krever ekstra ressurser og romslig med tid, fortsetter Finborud.

Skolenes landsforbund håper hele Skole-Norge får en flott sommer, med finvær og full avkobling.

– Vi håper selvfølgelig at våre medlemmer gjør som oss, og ser fram til et veldig spennende skoleår – med valgkamp, landsmøte, forhandlinger om arbeidstid, hovedtariffoppgjøret og nytt team ved forbundskontoret. Men først skal vi nyte sommeren og lade batteriene. Ja, gjør nettopp det, oppfordrer Anne Finborud.

God sommer til dere alle fra oss på forbundskontoret!

Pixabay-bildet er frigjort under denne lisensen