Vil ha vaksine-svar for ansatte i skoler og barnehager

Skolenes landsforbund, Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Norsk Lektorlag ber regjeringen sørge for at ansatte i skoler og barnehager blir prioritert i vaksinekøen.

21. april 2021

I et brev til regjeringen, ber organisasjonene til skole- og barnehageansatte om at de blir prioritert i vaksinekøen. (Foto: Pixabay/Illustrasjon)

For to uker siden åpnet Folkehelseinstituttet (FHI) for å prioritere ansatte i skoler og barnehager i vaksineringskøen.

FHIs råd for ansatte i skoler og barnehager gikk på at denne gruppen vil kunne prioriteres spesielt etter at alle risikogruppene (alle ned til 45 år) og helsepersonell er vaksinert, melder NTB som siterer Utdanningsnytt.

FHI tok samtidig et forbehold om at dette bare skal gjelde ved stor smittespredning som gjør det vanskelig å ha skoler i normal drift.

Nå mener ledelsen i Fagforbundet, Utdanningsforbundet, Norsk Lektorlag og Skolenes landsforbund at det er på tide at regjeringen bestemmer seg for om de skal følge de faglige rådene, og har purret på en avgjørelse.

«Organisasjonene som har undertegnet denne henvendelsen ber om at lærere og alle ansatte som har elev- og barnekontakt i barnehage og skole prioriteres i vaksinekøen. Vi anser dette som nødvendig og målrettet forebyggende helsearbeid for å hindre alvorlig sykdom og holde skoler og barnehager åpne», heter det i brevet som ble sendt Statsministerens kontor tirsdag.

Les hele brevet her

Les hele saken hos Utdanningsnytt

Relevante lenker
SL: Samleside om korona