Ta imot flere Moria-flyktninger!

Skolenes landsforbund mener det er pinlig at regjeringen ikke vil ta imot flere enn 50 flyktninger fra den brannherjede Moria-leiren. – Mange kommuner ønsker flere flyktninger. Regjeringen bør i denne saken lytte til lokale politikere, sier nestleder Chris Gøran Holstad.

10. september 2020

Bildet viser Moria-leiren i 2017. Den ligger nær byen Mytilene på den greske øya Lesvos. (Foto: Cathsign/Wikipedia)

Store deler av Moria-leiren ligger i aske og regjeringen vil kun ta inn 50 av de mange tusen flyktningene som nå ikke engang har en stusselig leir å bo i.

– Dette er rett og slett pinlig, sier nestleder i Skolenes landsforbund, Chris Gøran Holstad.

Samtidig melder flere kommuner at de både har plass og kapasitet til å ta imot flere flykninger.

– Dette viser at kommuner styres av politikere med store hjerter, sier Chris Gøran Holstad.

Et godt eksempel på det finner vi hos forbundets medlemmer i Røros, ordfører Isak Veierud Busch (Ap) og varaordfører Christian Elgaaen (SV) – to av mange kommunepolitikere rundt om i landet som har et spesielt stort engasjement for å hjelpe flyktninger i Moria.

Flyktningene i Moria, som blant annet varaordfører Elgaaen ber om særlig, er nå i en akutt situasjon etter storbrannen som ødela opptil 75 prosent av leiren.

– Å kun skulle ta imot 50 flyktninger fra Moria, er rett og slett flaut av regjeringen, sier Christian Elgaaen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Røros er én av flere kommuner som har bedt om flyktninger, sikret kapasitet og ansatt integreringspersonell, men har fortsatt ikke mottatt noen flyktninger.

– Regjeringen må vise hva Norge står for. Vi kan ikke akseptere at folk lider når vi har så høy kapasitet og et så stort ønske om å ta imot flere flyktninger, sier Elgaaen.

FAKTA: Kvoteflyktninger til Norge

• Regjeringen har lovet at de skal ta inn 3.015 kvoteflyktninger, men har kun godkjent 930 personer så langt i 2020.
  • Kommune-Norge har selv sagt at de har kapasitet til å ta imot langt flere enn hva regjeringen ønsker.
  • 200 kommuner har særlig meldt seg. Basert på en del av landets kommuners kapasitet, kan Norge ta imot hele 5.120 flyktninger uten problemer i 2020.
  • Nå har noen meldt seg særlig, og den totale forespørselen fra kun disse utvalgte kommunene er å motta 1.120 flyktninger direkte fra Moria.

Wikipedia-bildet er frigjort under denne lisensen