Underregulering av pensjonene kan ikke fortsette

Skolenes landsforbund, Fellesorganisasjonen (FO) og Creo støtter landets pensjonister som er forbannet over at de ikke får en reallønnsvekst i sine pensjoner.

7. september 2020

Støtter pensjonistene: Terje Moen (t.v.), nestleder i Skolenes landsforbund, Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen (FO) og Hans Ole Rian, forbundsleder i Creo. (Foto: SL/FO/Creo)

Til tross for at resultatet av årets trygdeoppgjør ikke har flertatt i Stortinget, trer det i kraft fra og med fredag 4. september.

Selv om det ikke er rom for de store økonomiske tilleggene i år, så mener de tre LO-forbundene at man i framtiden må sørge for pensjonsoppgjør som ikke går i minus.

– Det er urettferdig at pensjonister taper kjøpekraft i nesten hvert eneste oppgjør. Trygdeoppgjøret innebærer at pensjonistene ligger an til å få en nedgang i realinntekten på 0,15 prosent. Dette kan ikke fortsette, sier Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen (FO).

– De politiske partiene på Stortinget må finne løsninger som sikrer at pensjonister ikke blir hengende etter økonomisk. Resultatet av årets trygdeoppgjør innebærer at pensjonistene ser ut til å få redusert sin kjøpekraft for femte gang på de seks siste årene. Dette er ikke holdbart i lengden og må endres, sier Terje Moen, nestleder i Skolenes landsforbund.

Når prisveksten trolig vil øke noe mer enn lønnsveksten for pensjonistene, er det viktig å komme på banen og gi sin fulle støtte, understreker Hans Ole Rian, forbundsleder i Creo – forbundet for kunst og kultur.

– Mange pensjonister sliter med å få endene til å møtes i et samfunn der forskjellene øker. Regjeringen sitter passivt på sidelinjen og lar pensjonstyveriet fortsette. Dette er en uakseptabel behandling av landets pensjonister, sier Rian.

LO-forbundene krever at pensjonistene får ta del i velstandsutviklingen på samme nivå som samfunnet ellers.

Relevante lenker
Pensjonister får mindre å rutte med – her resultatet fra trygdeoppgjøret (frifagbevegelse.no/NTB)
Minstepensjonister får 130 kroner mer i måneden (frifagbevegelse.no)