Debatt: Applaus er ikke nok for landets helter

Har du klaget på læreren, men ser nå at barnet ditt faktisk kan være litt vanskelig? Ta deg en kopp te, og tenk på hvordan det ville være å tilbringe en hel arbeidsdag med 30 slike smårollinger.

15. april 2020

Kommunikasjonsavdelingen

Runa Næss Thomassen, prosjektsekretær i Skolenes landsforbund
Runa Næss Thomassen, prosjektsekretær i Skolenes landsforbund, mener koronakrisen har tydeliggjort hvilke yrkesgrupper vi ikke klarer oss uten, skriver hun i dette innlegget. (Foto: SL)

Innlegg signert Runa Næss Thomassen, lærer og prosjektsekretær i Skolenes landsforbund. det står også på trykk i Dagsavisen tirsdag 14. april (bak betalingsmur).

Norge måtte stenge på dagen. Alt skjedde veldig fort. Det er fortsatt en stund til Norge skal åpne igjen. Vi vet ennå ikke datoen, og det kommer til å skje gradvis.

Lærere har fått hverdagen snudd opp ned, og det er ikke tvil om at tusenvis av lærere der ute har vist seg som fleksible, kompetente til å møte nye utfordringer og evnen til å lære mye nytt på kort tid.

Koronakrisen har tydeliggjort hvilke yrkesgrupper vi ikke klarer oss uten, og det er de som tjener minst.

Runa Næss Thomassen, Skolenes landsforbund

Det samme gjelder en rekke andre yrkesgrupper. Alt fra helsepersonell til butikkansatte og rengjøringspersonale har fått en totalendret arbeidshverdag, og står på som helter. For deres skyld bør vi forberede oss på at de får kompensasjon når Norge igjen åpner. Det holder ikke med applaus.

Helsepersonell som jobber ekstra overtid, utsetter seg selv for høy risiko hver dag, og må gå med verneutstyr dagen lang fortjener kompensasjon. Rengjøringspersonalet så mange overser til vanlig skal få mer enn applaus. De redder liv, og vi må være takknemlige utover en applaus.

Koronakrisen har tydeliggjort hvilke yrkesgrupper vi uansett hva ikke klarer oss uten, og det er de som tjener minst. I en årrekke har sykepleiere tjent langt dårligere enn yrkesgrupper med tilsvarende studiepoeng. Rengjøringspersonale tjener i gjennomsnitt langt mindre enn det de fleste av oss ville akseptert.

Spør deg selv; vet du navnet på de som vasker på din arbeidsplass? Hilser du på dem til vanlig? Er de en del av kollegiet, eller usynlige skapninger man aldri tenker over? Hadde du akseptert å aldri bli sett på jobb? Ignorert og oversett? Nei. Men uten dem hadde vi nå vært i en helt annen situasjon. Langt flere hadde blitt syke, langt flere hadde dødd.

Er du blant dem som er sur fordi du ikke kan betale med kontanter i butikk? Som mener det er den ansattes feil om varen er dyrere enn hva du hadde tenkt, eller den ikke er inne? Da håper jeg du nå får øynene opp for at det faktisk er de butikkansatte som holder landet gående, og sikrer oss alle mat og dopapir.

Når vi med tiden skal åpne Norge igjen, må det være et nytt Norge. Nevnte yrker er kvinnedominerte, og lavtlønte sammenlignet med yrker med tilsvarende studiepoeng. De kunne valgt å streike, de kunne valgt andre yrker. Vi som samfunn er helt avhengig av dem. Applaus er ikke nok. Vis respekt og takknemlighet. Vis det gjennom et lønnsløft. Gruppen er uvurderlig, og det må lønnsslippen illustrere.

La oss starte forberedelsene til et bedre Norge.