Godt nytt for trafikkskolene

Krisepakken for småbedrifter får store, positive konsekvenser for landets trafikkskoler. – Dette viser styrken i trepartssamarbeidet og den norske modellen, sier forbundssekretær Jon Oddvar Holthe.

2. april 2020

Regjeringen presenterte torsdag detaljene i krisepakken for småbedrifter, som får store konsekvenser for landets trafikkskoler. (Foto: Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL))

Skolenes landsforbund håper trafikkskolene og trafikklærerne ser viktigheten av et organisert arbeidsliv.

– Viktigheten av organisering blir ekstra synlig i slike krisetider. Vi håper på organisering i hele bransjen, både blant arbeidsgivere og blant arbeidstakere/enkeltmannsforetak, sier Jon Oddvar Holthe, forbundssekretær i Skolenes landsforbund.

Siden trafikkskolene ble pålagt stenging fra 13. mars, blir disse omfattet av kompensasjonspakken som regjeringen la fram torsdag 2. april klokken 18.00.

Har bedriftene et omsetningstap på 30 % (20% i mars) sammenliknet med samme måned i fjor, vil man få dekket 90 % av sine faste kostnader, opp til 30 millioner kroner. Ordningen gjelder også enkeltmannsforetak.

Ordningen gjelder i første omgang for mars, april og mai, men en forlengelse er aktuell. En søknadsportal skal etter planen være oppe og gå 17. april. Ordningen skal være tillitsbasert og ubyråkratisk. Man må likevel regne med at opplysningene blir kontrollert i etterkant, ifølge regjeringen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Jon Oddvar Holthe, forbundssekretær i Skolenes landsforbund. (Foto: SL)

Ordningen må selvsagt godkjennes av Stortinget, og det kan komme endringer i detaljene gjennom behandlingen der. Den må også godkjennes av EØS-tilsynet ESA.

LO-leder Hans Christian Gabrielsen mener det fortsatt er deler av ordningen som bør bli bedre. Det jobbes opp mot Stortinget med dette, sa Gabrielsen på torsdagens pressekonferanse. LO-lederen kommer også med en advarsel:

– Det vi ikke trenger, er en ordning som gir useriøse bedrifter et sugerør ned i fellesskapets midler. Vi vet det alltid vil være en risiko for at noen vil utnytte denne type ordninger, sier han.