«Superlæreren» lærte bort triksene sine

Håvard Tjora brenner for at alle elever skal sees på skolen, og at også de svakeste elevene skal motiveres til å nå målene i læreplanen. Tirsdag gjestet han landsmøtet i Skolenes landsforbund, og lærte bort triksene sine.

4. april 2017

Håvard Tjora gjestet tirsdag landsmøtet i Skolenes landsforbund. (Foto: SL)

Etter to sesonger på TV («Blanke ark») og fire bokutgivelser er Håvard Tjora kjent for sitt arbeid for elever som sliter – og sitt engasjement for god læring i skolen.

Tirsdag formiddag holdt han foredrag til SLs landsmøte. Tittelen på hans informative innlegg var «Lærerprofesjonalitet – Ferdig utdanna gjennom utdanning?». Elever som sliter, profesjonalitet og relasjon mellom lærer og elev utgjorde en stor del av det Tjora kom inn på.

Relasjon er nøkkelen for en god læringsprosess. Som lærer må man bygge en god relasjon til elevene, ifølge «superlæreren», som er avskiltet i matematikk.

PS! Håvard Tjora var gjest i NRK Trøndelag sin morgensending tirsdag, der han blant annet ga råd om hvordan få flere til å velge læreryrket. En del av det han snakket om til landsmøtet, går også igjen i NRK-sendingen.

SL-leder Anne Finborud takker Håvard Tjora for hans innlegg til landsmøtet. (Foto: SL)