Nå kan du søke videreutdanning

1. februar åpner søkeportalen for lærere som vil ta videreutdanning neste skoleår. Over 30.000 lærere trenger videreutdanning innen 2025.   Fra 1. august 2025…

1. februar 2017

Fra 1. august 2025 må alle lærere som skal undervise i matematikk, norsk og engelsk på barneskolen ha minimum 30 studiepoeng i disse fagene, noe som tilsvarer et halvt års utdanning. Lærere på ungdomsskolen må ha minimum 60 studiepoeng i de samme fagene.

Studieåret 2017-2018 kan lærere søke blant 185 studietilbud som er spesielt opprettet for videreutdanningsstrategien «Kompetanse for kvalitet».

Én av tre matematikklærere i barneskolen har mindre enn et halvt års fordypning i faget. Det samme gjelder halvparten av lærerne som underviser i engelsk – og én av fem norsklærere, ifølge tall fra Grunnskolenes informasjonssystem.

(Artikkelen fortsetter under tabellen)

Kilde: GSI (Grunnskolenes informasjonssystem), tall for skoleåret 2016/17.

Over 30.000 lærere trenger videreutdanning innen 2025, for å oppfylle kravene. Det er skolene og kommunene som har ansvaret for at lærere som underviser i disse fagene oppfyller kompetansekravene, opplyser kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.

Over 5.000 lærere kan få plass på et studietilbud fra høsten. I år er det flere plasser til lærere som vil ta videreutdanning i praktisk-estetiske fag enn tidligere.

– Alle skoler og kommuner må jobbe for at lærere som underviser i matematikk, norsk og engelsk oppfyller de nye kompetansekravene fra 2025. Jeg håper alle landets lærere, rektorer og kommuner tar utfordringen, og prioriterer videreutdanning i 2017 og fremover, oppfordrer statsråden.

Etter søknadsfristen 1. mars, er det opp til den enkelte kommune å godkjenne søknadene fra sine lærere.

I fjor søkte over 10.000 lærere om videreutdanning. 5.600 av dem fikk plass på et studietilbud.

Pixabay-bildet er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]