Si din mening om ny generell del

Kunnskapsdepartementet jakter innspill og synspunkter i arbeidet med ny generell del av læreplanen, og vil høre din mening.   Kunnskapsdepartementet inviterer lærere, forskere og…

23. november 2016

Kunnskapsdepartement ønsker dine meninger og synspunkter i arbeidet med ny generell del av læreplanen. (Foto: Pixabay/Illustrasjon)

Kunnskapsdepartementet inviterer lærere, forskere og andre til å skrive blogginnlegg, ifølge hjemmesiden deres.

Det er åpent for hvem som helst til å sende inn synspunkter til bloggen, enten som kommentarer under blogginnleggene eller som egne blogginnlegg.

Utkastet til ny generell del av læreplanen vil bli sendt på høring i begynnelsen av 2017.

Åpent sinn

Generell del har stått uendret i 23 år. Flere gjennomganger har vist at det er manglende sammenheng mellom generell del og læreplanene for de ulike fagene i skolen. Derfor må generell del tilpasses fremtiden, samtidig som den tar vare på de lange linjene, ifølge departementet.

Terje Moen, nestleder i Skolenes landsforbund, har allerede blogget og utfordrer SL-medlemmer til å dele sine synspunkter i bloggen for å få med flere lærerstemmer i debatten.

For SL er det viktig å få fram at vi støtter alle initiativ som kan løfte statusen til yrkesfagene, sier SL-nestleder Terje Moen. (Foto: SL)
SL-nestleder Terje Moen. (Foto: SL)

Han understreker at Skolenes landsforbund skal delta med åpent sinn i arbeidet med ny generell del.

– SL skal gi innspill slik at vi får en ny generell del som er fremtidsrettet, men som samtidig tar opp i seg de gode intensjonene som dagens læreplan tross alt har, sier Terje Moen.

Bredt syn på opplæringen

Den generelle delen i læreplanverket handler om de overordnede målene for opplæringen. Den utgjør det verdimessige, kulturelle og kunnskapsmessige grunnlaget for grunnskolen og den videregående opplæringen.

– Vi vi fortsatt ha en skole med et bredt syn på opplæringen. Skolen og lærerne skal fortsatt være med å bidra til at dagens barn og unge blir fremtidens voksne på en god måte. De skal mestre egne liv, finne sin plass i samfunnet, og de skal delta i et arbeidsliv vi ennå ikke vet hvordan ser ut, skriver kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen på bloggen.

Relevante lenker:
Om bloggen
Kom med innspill her
Meld. St. 28 (2015–2016)

Pixabay-bildet er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]