Full seier til lærerne over KS

Arbeidsretten har gitt lærere medhold: All ekstra undervisning skal regnes som overtid.   Den såkalte Østfoldsaken ble behandlet i Arbeidsretten i uke 38. Det…

1. november 2016

1. november kom arbeidsrettens dom i saken der altså KS og Østfold fylkeskommune var saksøkt for manglende overtidsbetaling. Dommen er krystallklar: All ekstraundervisning skal regnes som overtid. (Foto: Pixabau/Illustrasjon)

Den såkalte Østfoldsaken ble behandlet i Arbeidsretten i uke 38.

Det var Utdanningsforbundet som tok ut stevning mot KS og Østfold fylkeskommune og kjørte saken.

Sakens bakgrunn er en praksis fra og med 2011 i Østfold fylkeskommune, der en rekke lærere i heltidsstillinger bare har fått ordinær timesats for ekstraundervisning og pålagte vikartimer – selv om dette kommer oppå en allerede full stilling.

– Skal ha overtidsbetaling

Fylkeskommunen vil bare gi lærerne overtidsbetaling for undervisning ut over de sentralt fastsatt årsrammene og arbeidsplanfestet tid.

For eksempel vil en kontaktlærer med redusert undervisning på grunn av kontaktlærerfunksjonen bare få vanlig timebetaling ved ekstra undervisning, ikke overtidsbetaling slik kollegaen som ikke er kontaktlærer får. (Artikkelen fortsetter under bildet)

Terje Moen, nestleder i SL, er glad for at Arbeidsrettens konklusjon er så klar. (Foto: SL)

Skolenes landsforbund mener, sammen med de øvrige lærerorganisasjonene, at lærere i heltidsstilling skal ha overtidsbetaling når undervisningstimer pålegges utover arbeidsplanen, uavhengig av om den pålagte undervisningen skal gjennomføres innenfor eller utenfor den del av arbeidstiden som i planen er lagt til skolen.

KS mente for eksempel at en kontaktlærer måtte jobbe det timetallet han hadde fått nedsatt undervisningstid (som kontaktlærer), før han fikk overtidsbetalt for ekstratimer. Der var det stor uenighet mellom partene, ifølge Terje Moen, nestleder i Skolenes landsforbund:

– Gledelig konklusjon

– Det er alltid spenning knyttet til saker som går til Arbeidsretten. Vi må alltid ha en grundig vurdering av hvilke saker vi bringer inn for retten. I de tilfellene der man taper i Arbeidsretten, risikerer man at en praksis man mener er feil og er uenig i faktisk blir sementert og spredt til andre fylker.

Terje Moen mener Arbeidsrettens konklusjon er viktig for landets lærere som hver dag gjør en fantastisk innsats for den norske skolen.

– Vi mente, og mener, at lærere skal ha overtidsbetalt for undervisningstimer utover det som fremkommer av den enkeltes arbeidsplan. Jeg er derfor glad for at Arbeidsrettens konklusjon er klar og ga lærerne medhold på alle punkter. Det er altså organisasjonenes tolkning som er den riktige.

Arbeidsrettens dom kan ikke ankes.

Pixabay-bildene er frigjort under denne lisensen.[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]