Sp vil kaste PISA ut av skolen

Senterpartiet vil ha de omstridte PISA-testene ut av norske skoler. Skolenes landsforbund gir partiet full støtte. – Det har vist seg gjennom de 16-årene…

19. oktober 2016

Psykiske plager og lidelser i barne- og ungdomsårene øker risikoen for frafall i skolen. (Foto: Pixabay)

– Det har vist seg gjennom de 16-årene vi har deltatt i PISA-undersøkelsene at vi egentlig ikke har oppnådd noe som helst. Vi får omtrent de samme resultatene i dag som da vi begynte, sier skoletalsperson Anne Tingelstad Wøien til NRK.

Nå går hun til Stortinget med forslag om at Norge trekker seg ut av PISA. Undersøkelsen gjennomføres hvert tredje år. Første gang var i 2000, og Norge har deltatt siden starten.

– Vi må ha baller nok i Norge til å stole på oss selv og den skolen vi har utviklet gjennom mange år. Norske elever er gode, også på andre områder, som demokratiforståelse, sier Wøien.

Angst for tester

Nestleder i SL, Terje Moen.

Nestleder i Skolenes landsforbund, Terje Moen, skrev 26. januar i år et leserinnlegg i Dagsavisen, med tittel «Ofrer vi norske ungdommer på PISAs alter?», der det kommer klart fra at SL vil testhysteriet i skolen til livs.

«All testingen er med på å ensrette undervisningen og stresser elevene i negativ forstand. Vi tolker PISA-testingen som et verdensmesterskap for skolesystemer, hvor det viktigste er landenes rangering i forhold til hverandre. Mange ungdommer har i dag både mattefobi og angst for tester. Dette er ikke medfødte lidelser, de skapes på skolen.»

«Og når vi vet at verdens største private utdanningsselskap, Pearson, tjener store penger på stadig mer testing i skolen – også PISA-undersøkelsen – er det all grunn til å la alarmklokkene ringe,» skrev Terje Moen.

Kartlegger 15-åringer

PISA er et internasjonalt prosjekt i regi av Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD). Målet er å kartlegge 15-åringers ferdigheter i lesing, matematikk, naturfag og problemløsing.

PISA kartlegger også elevenes læringsstrategier, motivasjon og selvoppfatning. Elevene svarer også på hvordan de oppfatter forhold ved skolen, som arbeidsmiljøet i klassen.

Pixabay-bildene er frigjort under denne lisensen.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]