Rørende besøk til Utøya

Forbundsstyret i Skolenes landsforbund besøkte fredag Utøya. Styret har vært samlet til møte på Sundvolden Hotel torsdag og fredag, for blant annet å drøfte…

26. august 2016

Forbundsstyret i Skolenes landsforbund besøkte fredag Utøya.

Styret har vært samlet til møte på Sundvolden Hotel torsdag og fredag, for blant annet å drøfte saker til landsstyremøtet i oktober og skolepolitiske saker generelt. Også planleggingen av landsmøtet i april 2017 ble naturligvis diskutert.

Forbundsstyret benyttet anledningen til å besøke Utøya, som ligger noen kilometer unna Sundvolden. De tidligere SL-lederne Sverre Vorum og Stein Grøtting deltok også på turen til Utøya.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Om bord i "MS" Thorbjørn.
Om bord i «MS» Thorbjørn.

Kaptein på MS «Thorbjørn», Ragnar Braata, har fraktet pårørende, overlevende og anleggsmaskiner ut til Norges mest omtalte øy i fem år. Braata sørget også for at forbundsstyret fikk informasjon om gjenoppbyggingen av Utøya, som har kostet mellom 60–70 millioner kroner. Mye er dekket gjennom gaver og donasjoner.

Om ettermiddagen fredag 22. juli 2011 ble AUFs sommerleir angrepet av en høyreekstrem terrorist. Angrepet fulgte et bombeangrep mot regjeringskvartalet i Oslo. Terrorangrepet på Utøya medførte at 69 leirdeltakere, de fleste yngre enn 20 år, mistet livet. Mange ble skadet. Hundrevis av ungdommer svømte ut i Tyrifjorden, og ble reddet opp av vannet av heltemodig lokalbefolkning og gjester på Utvika camping.

Denne dramatiske historien preget naturligvis SLs forbundsstyre under besøket til Utøya.

«Utøya er i dag en åpen, tilgjengelig og inkluderende arena for å engasjere, lære og minne,» står det å lese på hjemmesiden til Utøya.

«Utøya tilrettelegger for politisk engasjement, debatt og deltakelse. Vi er en pedagogisk læringsarena for barn og unge, fordi kunnskap overvinner fremmedfrykt, hatytringer og konspirasjonsteorier. I tillegg er Utøya et verdig minnested for nye generasjoner, fordi vi aldri skal glemme 22. juli 2011.»

20160826_Utøya_3
Minnestedet «Lysningen» ligger på Utøyas høyeste punkt.
20160826_Utøya_4
Forbundsleder Anne Finborud ved Pumpehuset nord på Utøya, hvor 14 ungdommer ble drept.
20160826_Utøya_5
En del av Kjærlighetsstien.
20160826_Utøya_6
Kaptein på MS «Thorbjørn», Ragnar Braata, forteller om de dramatiske timene 22. juli.
20160826_Utøya_6
Arbiedsmiljø-låven på Utøya.
20160826_Utøya_7
Sammen for Utøya: SL-leder Anne Finborud og nestleder Terje Moen.