Feilslått kamp mot frafall i skolen

Skolenes landsforbund Møre og Romsdal mener satsingen på å begrense frafall i skolen er helt feilslått.   Leserinnlegg signert Britt Hjelseth, leder i Skolenes…

31. mars 2016

Satsingen på å begrense frafall i skolen er helt feilslått. Løsningen ligger i å sette inn ressursene allerede de første årene i skoleløpet og ikke i slutten som i dag, mener SL Møre og Romsdal. (Foto: Pixabay/Illustrasjon) Skolenes landsforbund Møre og Romsdal mener satsingen på å begrense frafall i skolen er helt feilslått.

Leserinnlegg signert Britt Hjelseth, leder i Skolenes landsforbund Møre og Romsdal og Herluf Grüner, hovedtillitsvalgt i Skolenes landsforbund Møre og Romsdal.

Innlegget sto først på trykk i Tidens Krav.

Løsningen ligger i å sette inn ressursene allerede de første årene i skoleløpet og ikke i slutten som i dag.

Løsningen er heller ikke å redusere utdanning i pedagogikk for lærerne til fordel for unødvendig fagdybde på forskernivå.

I Norge settes innsats for å bekjempe frafall i skolen inn først og fremst i de siste årene på ungdomsskolen og overgangen til videregående. Dette har til tross for bruk av millioner av innsatskroner ikke gitt bedret gjennomføring for elevene. Undersøkelser viser at innsatsen må settes inn allerede helt i starten av skolegangen.

Britt Hjelseth, leder i SL Møre og Romsdal.

Lærere kan allerede i første til tredje klasse på barneskolen se hvilke elever som med stor sannsynlighet vil falle fra og ikke klare å gjennomføre videregående skole.

Finland har tatt konsekvensen av dette og bruker midler til å forebygge at elever blir hengende faglig etter allerede i de tre første årene. I Norge bruker vi pengene på å «reparere» skaden når eleven allerede i mange år har opplevd å være taper i skolen.

I de første årene på barneskolen må lærertettheten økes, og vi må stole på at lærerne ser hvilke elever som sliter. En langvarig kartlegging av elevene gjennom flere år, og flere instanser, fører til alt for sen innsats.

Skolenes landsforbund tror heller ikke at Torbjørn Røe Isaksen sin løsning med å redusere pedagogikken i lærerutdanningen vil føre frem.

Det vi trenger er altså en norm for større lærertetthet i grunnskolen, med gode pedagogiske lærere som får tid til bedre oppfølging av den enkelte elev.

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]