Er du lærer i fremtiden, er det fordi du ikke kan annet!

Dette er en ganske brutal påstand vil mange med meg tenke. Den virkelige brutaliteten er likevel den sannheten som også ligger i påstanden. Leserinnlegg…

12. februar 2016

Runar Nørstad

Fremtidens lærer. (Foto: Pixabay/Illustrasjon)

Dette er en ganske brutal påstand vil mange med meg tenke. Den virkelige brutaliteten er likevel den sannheten som også ligger i påstanden.


Leserinnlegg signert forbundssekretær i Skolenes landsforbund,
Chris Gøran Holstad. Innlegget er også publisert på Dagsavisens debattsider, hvor det er mulig å kommentere.

 

Fremtidens lærere skal alle være «karakterutvalgte» superlærere med masterutdannelse, ifølge regjeringen med kunnskapsministeren i spissen.

Dette blir garantert gode fagpersoner som vil ha et stort faglig repertoar å spille på når kunnskap skal formidles. Fremtiden vil komme til å trenge mange slike lærere. Regjeringens visjon har sikkert en god intensjon, men lukker øynene for realitetene – hvordan få tak i alle disse lærerne?

Utfordringen blir å få de aller flinkeste elevene med de beste karakterene fra videregående skole til å velge lærerutdanningen. Jeg tror at flere av disse elevene vil ha mange andre ambisjoner om karrierevalg som frister mer enn læreryrket.

[fusion_builder_container hundred_percent=»yes» overflow=»visible»][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»no» center_content=»no» min_height=»none»]

Forbundssekretær i SL, Chris Gøran Holstad.
Forbundssekretær i SL, Chris Gøran Holstad.

Mange av disse skoleflinke elevene vil helt klart velge karriere etter egne interesser, egenskaper og talent. De kreative problemløserne med mange evner vil ofte bli gründere selv og starte egen virksomhet. Noen andre blir fristet av karrierer med høye lønninger og med muligheter for å «klatre» opp i stillinger. Og de aller flinkeste risikerer til og med å bli headhunted av privat næringsliv for sine helt spesielle talent.

De andre som er igjen blir kanskje lærere!

Det er disse som jeg påstår blir lærere fordi de ikke kan annet. Det er til og med en viss fare for at flere av disse ikke en gang kan det heller! De som kan annet, blir ikke lærere. Eller – de som etter hvert slutter som lærere – gjør det fordi de nettopp kan annet!

Ser vi for oss en skole hvor enkelte av lærerne er kjempedyktig faglig, men som er både innadvendte og tydelig ukomfortabel i klasserom sammen med barn og unge? Er dette definisjonen på en superlærer?

Denne utviklingen kan ikke fortsette dersom elevene skal få de aller beste lærerne. Læreryrket må tiltrekke seg de skoleflinke talentene som gir muligheter for både god lønn og flere karriereveier.

Det er akkurat det stikk motsatte vår regjering legger opp til i dag.

 

Pixabay-bildet er frigjort under denne lisensen.

 

 

 [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]