Røe Isaksen – en kompromissløs pratmaker?

Et kompromiss kan være et modig valg i politikken, skriver Torbjørn Røe Isaksen. Hmm. Hva skjer`a? Høres smart ut å ta en liten pause…

2. februar 2016

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H). (Foto: SL)

Annes blogg - Anne Finborud - vignettHmm. Hva skjer`a? Høres smart ut å ta en liten pause fra den daglige statsrådstolen. Være litt sjølkritisk. Hva er jobben min som statsråd? Hva vil jeg bli husket for?

I sin pappapermisjon filosoferer statsråd Torbjørn Røe Isaksen omkring politikkens vesen på siste side i Morgenbladet 29. januar (betalt innhold).

Han mener at kompromisset er en nødvendig del av politikkens vesen, fordi politikk er snarere en prosess for å ta kompliserte beslutninger i et samfunn. Politikk er ikke en kamp om ideer, hvor én idé må vinne.

Det er et standpunkt vi kan støtte og som også er utgangspunktet for den norsk modellen med 3-partsamarbeidet. Det som gjør beslutninger komplisert er at forskjellige grupper i samfunnet ikke har akkurat samme interesser.

20160202_Morgenbladet_Røe Iskasen
Torbjørn Røe Isaksens innlegg i Morgenbladet, 29. januar.

Men har Isaksen tatt med seg denne innsikt i politikkens vesen til jobben som statsråd, eller er det «bare prat»?

Er det i så måte godt politisk håndverk fra Røe Isaksens side at han avskilter en stor andel av lærerstanden i fag de har undervist i gjennom en årrekke? Dette gjorde han selv om de største lærerorganisasjonene (SL og UDF) og KS i høringen på Stortinget sterkt advarte mot de ulempene dette ville gi for skolen.

Godt politisk håndverk at han i en kritisk periode i rekrutteringen til læreryrket hever terskelen for å bli lærer med et helt perifert karakterkrav for å komme inn på lærerstudiet?

Ja, at han gir en gruppe lærere, 200 «superlærere», 50 000 kr i høyrere lønn uten å forhandle med arbeidstakerorganisasjonene. Godt politisk håndverk? Soleklart nei, spør du meg.

Vil Røe Isaksen etter 839 dager i statsrådstolen bli husket som en pratmaker med fokus på symbolpolitikk som ikke treffer elevenes og lærernes virkelige utfordringer? Vi kan undres, mener jeg.

Ja, Torbjørn Røe Isaksen, et kompromiss kan være et modig valg i politikken. Men det er ganske vrient å finne disse kompromissene når en ikke innkaller til 3-partsmøter i skolesektoren.

Slik kan det ikke være. Det er skammelig, mener jeg og tusenvis av lærere.[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]