Optimisme i Osloskolen

15. desember 2015

Lærertettheten skal økes på 1.-4. trinn i barneskolen i Oslo, mener den nye utdanningsbyråden. (Foto: SL)

Utfordringene står i kø for utdanningsbyråden, og jeg tenker at en må ha usedvanlig god politisk teft for å treffe. Hvor skal vi begynne for å få mest effekt på snuoperasjonen? Den politiske fallhøyden er stor.

Annes blogg - Anne Finborud - vignettTone Tellevik Dahl, Arbeiderpartiets nye utdanningsbyråd i Oslo, la i møte med representanter for ledelsen i LO og Skolenes landsforbund fram noen konkrete tanker om hva som trengs av tiltak for å kunne hjelpe barn og ungdom som sliter, og som derfor har lett for å falle ut av utdanningssystemet før de oppnår studiekompetanse eller fag-/svennebrev.

I Oslo er det knapt 30 prosent av elevene som velger yrkesfag og under halvparten gjennomfører. Ulikhetene øker.

Testhysteriet har fristet rektorer til å la elever øve før kartleggingsprøver for å pynte på tall. Det fører til at elever som trenger ekstra hjelp risikerer ikke å bli oppdaget. Nå vurderer fylkesmannen tilsyn med Osloskolen som følge av dette.

Dersom den nye byregjeringen lykkes med en snarlig snuoperasjon, er det åpenbart at konkrete tiltak som utløser vendepunktet vil bli en plog fram mot neste valgkamp.

Tone Tellevik Dahl, Aps nye utdanningsbyråd i Oslo, gjestet i desember i fjor SL Oslos julemøte. Her sammen med fylkesleder Ulrich Vollmerhaus. (Foto: SL)

Med sin lite brautende, men troverdige stil var det viktig for Tone Tellevik Dahl å få presisert at den nye byregjeringen vil satse på forebyggende arbeid framfor reparasjon.

Det er et smart utgangspunkt, tror jeg. Byråden fokuserte spesielt på følgende:

• Det må være et mål å kunne gi alle barn en plass i barnehagen før skolestart.
  • Lærertettheten skal økes på 1.-4. trinn i barneskolen.
  • En bystyremelding om yrkesfagopplæringen i 2016.
  • Mer tid til undervisningsrelaterte oppgaver på alle trinn. SL Oslo er bedt om å vurdere hvordan rapporteringen i skoleverket kan forenkles. Hvilke tidstyver greier vi å bli kvitt?
  • Flyktninger og asylsøkere har et stort behov for opplæring, både barn og voksne. Forbundskontoret har fått henvendelser fra flere pensjonerte lærere som ønsker å bidra.

Vårt møte med utdanningsbyråden, byregjeringens tiltredelseserklæring og tilleggsinnstillingen til kommunebudsjettet for 2016 gir de fagorganiserte i Oslo grunn til optimisme. For første gang på 18 år slipper de å samles foran rådhuset en kald desemberdag for å demonstrere.

Det var av hensyn til framtiden at velgerne byttet ut byrådet.

Gode ønsker for framtiden![/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]