23-åring fikk fart på vervingen

Etter at Jeanette Jelle ble valgt som ungdomskontakt i SL Møre og Romsdal, ble det plutselig fart i vervearbeidet.

2. november 2015

Kommunikasjonsavdelingen

Jeanette Jelle er ny ungdomskontakt i SL Møre og Romsdal, og har mye av æren for godt vervearbeid i fylkeslaget. (Foto: Privat)

Tekst: SIDSEL VALUM, I skolen

Ingen andre fylkeslag i Skolenes landsforbund (SL) har det siste året vært like mye på høyskoler og andre steder for å verve nye medlemmer som SL Møre og Romsdal, ifølge en oversikt fra forbundskontoret.

Og at det har gitt resultater, viser en pen vekst i medlemstallet de siste to årene. 1. januar 2014 hadde fylkeslaget 102 medlemmer. Nøyaktig ett år senere var medlemstallet 130, og 22. september i år var antall medlemmer steget til 141, viser en oversikt SL har laget.

− Spennende å verve

– Jeg er mye ute på studiesamlinger og lærlingsamlinger og verver. Det synes jeg er spennende, selv om jeg er ganske alene om å gjøre jobben. Jeg tror mange som sitter i styrene i fylkeslagene burde vært mer ute og vervet, sier Jeanette Jelle.

Hun er studentmedlem og ble valgt til nyopprettet verv som ungdomskontakt i SL Møre og Romsdal på representantskapsmøtet tidligere i år.

For tida har Jeanette en pause fra lærerstudiene, og jobber på Orkla Foods.

– Det er første dag på jobben i dag, forteller hun en halvtime etter at hun har gått fra jobben, hvor hun skal være med på produksjon av lefser.

Men det er lærer som er drømmejobben for Jeanette.

Vil bli lærer

PÅ FARTA: Jeanette Jelle er mye ute og verver. Det synes hun er spennende, selv om hun er ganske alene om å gjøre jobben. (Foto: Privat)

– Skolen har vært mitt andre hjem. De beste og verste opplevelsene i livet har jeg hatt der, forteller Jeanette, som har hatt litt andre utfordringer enn andre elever fordi hun har en hørselshemning som gjør at hun bruker høreapparat.

– Det beste med skolen har vært kontakt med lærere. Skolen redda meg fra mye, og hjalp meg til å bli den jeg er og finne min egen identitet, ja, til å finne meg sjøl i kaos. Skolen har virkelig vært mitt andre hjem, sier hun.

Jeanette flyttet hjemmefra 16 år gammel for å begynne på videregående.

– Jeg kommer fra en arbeiderklassefamilie, og fikk ikke så mye hjelp med skolearbeidet hjemme. De fleste av lærerne mine hjalp meg med lekser og jeg fikk både utfordre og utfolde meg på skolen. Det er noe jeg vil at andre elever skal oppleve, sier hun om å bli lærer.

– Hvorfor SL?

– Familien min er en LO-familie, og jeg ble alltid oppfordra til å bli med i LO. Jeg var tidligere med i Fagforbundet, og så i FO. Da jeg begynte med lærerstudier var SL et naturlig valg, og det betydde mye at SL har forsikringer som jeg har god bruk for, som forsikringsordning for hunder og katter. Jeg har fått en trygg og god forsikring for min hund. Men hadde det ikke vært for at broren min, Kent Logan Jelle, er ungdomssekretær i LO Møre og Romsdal, kunne jeg like godt ha blitt med i Utdanningsforbundet. SL har vært lite aktive og kan virke veldig lukka.

Ny tillitsvalgt

– Hva gir det deg å være tillitsvalgt?

– Det gir meg mye å møte nye mennesker. Det er kjekt å ha det vervet, jeg liker ta opp kampen med å få nye medlemmer og å prøve få et forbund som er samla. Det er jo hva LO står for, at vi skal stå samla. Jeg vil gjerne ta opp en kamp for at folk ikke skal føle at de står alene.

– Største utfordringen som tillitsvalgt?

– Jeg er ny som tillitsvalgt. Til nå er den største utfordringen å få resten av forbundet og fylkeslaget til å engasjere seg i vervearbeid. Jeg merker at de andre i styret er veldig engasjerte og kan sakene sine, og jeg kan jo skjønne at det kan bli liten tid når man jobber som lærer. Men det er også viktig å få dem til skjønne hvor viktig det er å bevege seg ute for å få nye medlemmer.

– Mener du at SL blir hørt og har gjennomslag?

– Det vet jeg ikke.

Vil ha SL ut på gata

– Hvilke saker brenner du mest for å få gjennomført?

GODE VENNER: – Han er snill, men han er en vakthund, sier Jeanette Jelle om hunden sin, Teeko. (Foto: Privat)

– Å få inn den nye generasjonen, og å videreføre SL til den nye generasjonen. Å få SL ut på gata og gjøre organisasjonen større.

– Hvilken bok leste du sist?

– «Around the World in Eighty Days» av Jules Verne.

– Hva gjør du i fritiden for å hente nye krefter og inspirasjon?

– Da slapper jeg av med å lese. Jeg har en fire år gammel hund, Teeko, som jeg går turer med. Navnet betyr «stor ånd». Han er en miks av alt mulig og er på størrelse med en sjæfer. Akkurat nå prøver han å stjele mat fra meg! Han er snill, men han er en vakthund. Han beskytter meg.

Fakta: Jeanette Jelle
Alder: 23