Glad for at FN-sambandet består

Skolenes landsforbund er glad for at regjeringen, Venstre og KrF likevel valgte å la FN-sambandet bestå.   – Dette betyr at skolene skal fortsette…

24. november 2015

FN-sambandet ble opprettet i 1946 og jobber for å øke kunnskap om FN og internasjonale spørsmål. (Foto: Gerd Altmann, Pixabay)

– Dette betyr at skolene skal fortsette å få drahjelp til opplæringen om FN og intensjonale spørsmål, sier en lettet forbundsleder Anne Finborud.

Assisterende generalsekretær i FN-sambandet, Rune Arctander, er også fornøyd:

– Dette betyr at vi kan opprettholde tilbudet vårt til skoler over hele landet, og at norsk offentlighet fremdeles får tilgang til god informasjon om FN og internasjonale spørsmål, sier han til FN.no.

Skolenes landsforbund (SL) var med på et svært viktig opprop som LO Stats kartellkonferanse vedtok enstemmig sist torsdag. Kravet var at regjeringen måtte opprettholde den årlige bevilgningen til FN-sambandet.

– Det er galskap av regjeringen å foreslå budsjettkutt som innebærer at FN-sambandet må avvikle sin virksomhet. Fjerning av statsstøtten vil svekke skolens opplæring om FN og internasjonale spørsmål, sa SL-leder Anne Finborud i den forbindelse.

Regjeringen, KrF og Venstre har altså valgt å opprettholde støtten til FN-sambandet i statsbudsjettet.

Relevante lenker:
LO Stat: Kartellkonferansen med støtteopprop
SL: – Svekker skoleelevers undervisning om FN
Nye meninger, Dagsavisen: Regjeringen svekker skoleelevers undervisning om FN og internasjonale spørsmål

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen