Krever krisepenger for å håndtere smittevernet

Skolenes landsforbund frykter at skolene bare klarer å opprettholde smittevernet noen dager om de ikke får tilført flere ressurser, sa forbundsleder Anne Finborud i «Politisk kvarter» på NRK mandag morgen. Her kan du høre opptak av «Politisk kvarter».

27. april 2020

Forbundsleder Anne Finborud i Skolenes landsforbund gjestet «Politisk kvarter» mandag. (Foto: NRK)

Lederen i Skolenes landsforbund er urolig for om ressursene strekker til, skriver NRK.

– Jeg er redd vi ikke skal kunne klare det mer enn et par dager. Vi ønsker ikke å være dem som starter en smitterunde to med korona, sa forbundsleder Anne Finborud.

Hør hele «Politisk kvarter» her (nrk.no)

Se TV-opptak av «Politisk kvarter» her (nrk.no, start 07.45 – eller 01:15:22 ut i sendinga)

I «Politisk kvarter», fikk Finborud spørsmål om hva som må til for å følge veilederen med smittevernregler.

– Det er snakk om milliarder. Det er ganske gode og konkrete smittevernregler, men vi trenger bemanning. Vi trenger rengjøringspersonale, lærere, miljøarbeidere, vernepleiere. Vi trenger alt dette for å kunne møte elevene på en trygg måte, mener Finborud.

Hun frykter en konsekvens av manglende ressurser kan bli at foreldrene ikke sender barna på skolen.

Kunnskapsminister Guri Melby sa at kommunene allerede har fått 5 milliarder ekstra på grunn av koronakrisen. Anne Finborud hevder de pengene er brukt opp.

– Vi tok en ringerunde til ordførere, og de sa at de pengene var brukt opp før de kom, ikke minst på grunn av manglende skatteinntekter, sa Finborud.