Vil ha helsefremmende arbeidsplasser

21. mai 2015

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Stig-Ole Pedersen har mange viktige verv i Finnmark som tillitsvalgt. Som hovedverneombud i fylkeskommunen jobber han for holdningsendringer – han vil at arbeidsplassene skal være helsefremmende.

Tekst og foto: SIDSEL VALUM, I skolen

– Som tillitsvalgt er jeg opptatt av rettferdig behandling, ærlighet og at arbeidstakerne behandles med respekt og tillit av sin arbeidsgiver. Det å hjelpe andre er for meg motiverende, sier Stig-Ole Pedersen.

På årsmøtet til SL Finnmark i april ble han valgt til sekretær. Han er medlem av fylkesstyret i kraft av sitt verv som landsstyrerepresentant i SL. Og verv – de har Stig-Ole hatt mange av opp gjennom årene.

– Jeg fikk mitt første verv som tillitsvalgt i 1982. Siden da har jeg hatt ulike verv, med unntak av en pause på ett år da jeg begynte i skoleverket. Jeg tror jeg har hatt alle verv man kan ha lokalt og på fylkesnivå, men mangler noe på høyeste nivå, sier han og ler.

Han har vært styremedlem i sentralstyret til Norsk Folkehjelp i åtte år, og har hatt ulike styreverv i Norsk Folkehjelp Region Nord de siste 15 årene.

LO-leder

Det må nevnes at Stig-Ole i hjembyen Hammerfest sitter øverst på tronen som leder av LO Hammerfest, og han er dermed den andre LO-lederen i SL ved siden av Geir Allan Stava, som er leder for LO i Nord-Rogaland. Dermed har LO to lærere som lokale ledere.

MANGE VERV: Stig-Ole Pedersen er leder i LO Hammerfest og hovedverneombud i Finnmark fylkeskommune.

Stig-Ole Pedersen har fagbrev innen telekommunikasjon og serviceelektronikk og utdanning fra teknisk fagskole, og hadde cirka tjue års fartstid i Televerket da han begynte å jobbe som faglærer i elektrofag på Hammerfest videregående skole 1. august 1996. Der jobber han fortsatt i femti prosent av tida.

Han underviser i elektrofag på Vg2 industriteknologi og på Vg1 elektro innen data- og elektronikksystemer, ved siden av at han er fylkesverneombud i femti prosent frikjøp. Stig-Ole var tidligere hovedtillitsvalgt i fylkeskommunen  i ti år før han ble fylkesverneombud i 2011.

– Hvorfor SL?

– Første gang jeg meldte meg inn i et fagforbund var i 1977. Da ble jeg medlem av LO-forbundet Norsk Tele Tjeneste Forbund. Da jeg begynte i skolen var jeg medlem av EL & IT og det ble naturlig med overgang til SL.

– Hva gir det deg å være tillitsvalgt?

– God innsikt i organisasjonskunnskap, lover og avtaleverk, konfliktløsninger og forhandlingskunnskap.

– Største utfordringen som tillitsvalgt?

– Den største jeg ser er at man kan komme i en situasjon der man brenner seg ut fordi man kan føle at man står veldig aleine ovenfor arbeidsgiver. Det kan også være utfordrende å stå lenge i vanskelige saker. Det skjer at man tar vanskelige saker med seg hjem i fritida, fordi det ikke alltid er tid til å gjøre alt som påhviler det å være tillitsvalgt.

– Mener du at SL blir hørt og har gjennomslag i din kommune/fylkeskommune?

– Det mener jeg. Selv om vi er en liten organisasjon, har vi mulighet til å påvirke både lokalt og i fylket. Det har jeg også registrert som fylkestillitsvalgt. Jeg tror det skyldes at vi har en stor organisasjon i ryggen, LO, men jeg tror også det er veldig personavhengig.

Ihuga laksefisker

– Hvilke saker brenner du mest for å få gjennomført?

– I det vervet jeg nå har, har jeg ett hovedmål, nemlig å få snudd en tankegang til at man skal tenke at Finnmark fylkeskommunene skal bli en helsefremmende arbeidsplass. Og at vi ikke alltid skal drive med forebygging av skader som utvikler seg over tid. Jeg vil at HMS skal være på dagsorden i alle møter.

– Hvilken bok leste du sist?

– «Fanget i isen» av Mitchell Zuckoff.

– Hva gjør du i fritiden for å hente nye krefter og inspirasjon?

– Da driver jeg mye med aktiviteter innen friluftsliv. Om vinteren går jeg på ski, og om sommeren er jeg ihuga fluefisker etter laks. Jeg fisker mye i vann, går en del i fjellet og er på hytta det meste av feriene og i helgene resten av året.

Stig-Ole Pedersen

Alder: 56

Sivilstatus: Gift, to voksne barn

Arbeidsplass: Hammerfest videregående skole