Toner ned nasjonalt «lekseopprør»

Torbjørn Røe Isaksen vil ikke ta initiativ til forsøk der hjemmeleksene gjøres unna i skoletiden. I Stortingets spørretime onsdag, avviste kunnskapsministeren SVs framstilling av…

3. februar 2016

Lekser

I Stortingets spørretime onsdag, avviste kunnskapsministeren SVs framstilling av lekseopprør rundt om i landet.

– Det har nok vært sterkere opprørsbølger i SVs historie, sa Røe Isaksen (H) ifølge NTB.

Det var SV-leder Audun Lysbakken som ville vite om det han beskrev om lekseopprøret gjør inntrykk på statsråden. Lysbakken utfordret også Røe Isaksen på om han vil ta initiativ til flere lokale forsøk med øvingsarbeid i skoletiden.

SV-leder Audun Lysbakken. (Foto: Janne Lindgren, SV)

– Jeg er for lekser. Spørsmålet er om de skal gjøres hjemme eller på skolen, der oppfølgingen kan gjøres av kvalifiserte lærere, sa Lysbakken ifølge NTB.

Torbjørn Røe Isaksen slo fast at lærerne og skolene kan iverksette alternativer til hjemmelekser på egen hånd, og at det derfor ikke er nødvendig for regjeringen å ta særskilte initiativ.

«SV mener lekser bør gjøres på skolen med lærer til stede, derfor vil SV ta kampen for en heldagsskole uten hjemmelekser», har Lysbakken tidligere skrevet på partiets hjemmeside.

– Å lære å lese, skrive eller regne krever mye øving. Øvingsarbeidet er noe av det viktigste som skjer i skolen, men i dag er store deler av dette arbeidet skjøvet ut av skoletiden, og inn i hjemmet, det gjør at skolen bidrar til å opprettholde sosiale forskjeller, sier SV-leder Audun Lysbakken.

Relevante lenker:
SL: – Røe Isaksen er en idéløs skoleminister
SL: – Stjeler tid fra undervisningen
SL: Audun Lysbakken: – Hva er vitsen med heldagsskolen?

Pixabay-bildene er frigjort under denne lisensen.[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]