SL vokser på Røros

­– Ja, tilveksten av medlemmer er solid for tiden. Her på Røros går det så det suser, sier klubbleder Hans Wendelbo. Ved Røros videregående…

21. september 2016

SL-leder Anne Finborud (i midten) på skolebesøk, fredag 16. september. Her sammen med Christian Elgaaen (fra venstre), Arvid Svendsen, Marte Rosvold Støvne og Ivan Pasjkurov. (Foto: SL)

Ved Røros videregående skole er det nå 26 medlemmer av Skolenes landsforbund (SL). Bare de siste ukene har Wendelbo og de andre i klubbstyret vervet tre nye medlemmer.

– Hva er årsaken til den positive utviklingen?

– Kommer det en nyansatt inn døren, spør vi i SL om vedkommende er organisert. Er svaret nei, forklarer vi om fordelene ved det å være fagorganisert. I tillegg drar vi opp linjene i skolepolitikken og presenterer SLs syn i de mest betente sakene. Vi er offensive fra dag én, og det blir lagt merke til, sier Hans Wendelbo.

Den aktive klubblederen, og politikeren, vektlegger også informasjon rundt de ideologiske linjene i politikken når det gjelder verving.

– Skolen arrangerer plenumsmøter jevnlig, der SL, Utdanningsforbundet og Lektorlaget får noen minutter hver til å presentere seg. Der pleier jeg å si at det er naturlig at de med et «sentrum/rødt»-standpunkt tilhører SL. Ja, det fikk nestlederen i Lektorlaget til å meldte seg inn hos oss, humrer Wendelbo.

Yrkesstolthet

Hans Wendelbo mener en aktiv og pågående klubb er viktig for at de tillitsvalgte skal nå fram med sine synspunkter.

Hans Wendelbo er leder for SL-klubben på Røros videregående skole, en aktiv klubb i sterkt vekst. (Foto: John Bjørgård)

– Vi er for eksempel aktiv hva gjelder møter med rektor. En del av skolen vår skal totalrenoveres. Det er viktig at vår stolte yrkestradisjon ikke blir borte med den nye skolen. Tillitsvalgte må tørre å ha et syn, og det mener jeg SL-klubben på Røros har – også hva gjelder det nye bygget som skal reises. Når du går inn i det nye bygget, skal elever og ansatte få et inntrykk av at her er yrkesfag på lik linje med teorifagene satt i høysetet. Slik mange nye skolebygg nå framstår, minner de mest om et sterilt sykehjem – uten identitet.

Klubblederen trekker også fram viktigheten av å møtes ofte.

– Vi holder årsmøte hvert år, der formelle saker tas opp etterfulgt av sosialt samvær. Vi har alltid et bestemt tema knyttet til årsmøtene. Nå arrangerer vi også halvårsmøter, før jul og før sommeren. Pensjonerte SL-ere er velkommen til disse halvårsmøtene, og bidrar til inkludering og åpenhet. Også det er en viktig faktor for suksessen vi opplever, forteller Wendelbo.

– Møt saueflokken tidlig!

SL-klubben på Røros har tro på fortsatt vekst, men Hans Wendelbo understreker at tilstrømmingen av nye medlemmer har sine naturlige begrensinger.

Aktive SL-ere på Røros videregående skole: Nestleder Ivan Pasjkurov (fra venstre), Mette Grybakk, Christian Elgaaen, Marte Rosvold Støvne og Arvid Svendsen. (Foto: SL)
Aktive SL-ere på Røros videregående skole: Nestleder Ivan Pasjkurov (fra venstre), Mette Grytbakk, Christian Elgaaen, Marte Rosvold Støvne og Arvid Svendsen. (Foto: SL)

– Det er et sted mellom 60 og 70 ansatte ved skolen, som har 280 elever. Skal SL vokse, ikke bare på Røros, er det viktig at LO-ledelsen sentralt forstår og tar vare på den stemmen som er der ute. Det er den største yrkesmessige utfordringen, mener jeg, sier Hans Wendelbo.

Han mener SL, med drahjelp fra LO, i større grad bør framstå som et aktivt talerør i forbindelse med skoleutvikling.

– Er vi synlig i skolepolitikken, blir det enklere for tillitsvalgte å verve nye medlemmer. LO har svært gode forsikringsordninger som i større grad kan brukes til å verve. Utdanningsforbundet er gode på å verve studenter, men da må også SL ut på skolene. Ja, skal du møte saueflokken, må du møte dem tidlig!

Hans Wendelbo er lektor, og har jobbet ved Røros videregående skole i 30 år. Han underviser i samfunnsfag, historie og politikk. Han er aktiv i lokalpolitikken, og har 32 år bak seg i fylkestinget i Trondheim og 24 år i kommunestyret på Røros.

PS! Forbundskontoret var nylig (fredag 16. september) på besøk hos SL-klubben på Røros videregående skole. Forbundsleder Anne Finborud informerte blant annet om SLs syn på de nye fraværsreglene og uttrykte bekymring for at kunnskapssynet smales inn. Nestleder Gunnvor Sen ga en rask innføring i forsikringsordningene mens kontorleder Ståle Skjønhaug forklarte om det nye medlemssystemet. Forbundssekretær Chris Gøran Holstad framhevet viktigheten av tidlig innsats for å hindre frafall samt at høvelbenken må tilbake i skolen for å forsterke satsingen på de praktisk estetiske fagene.

Fakta: Røros videregående skole

• Ligger i Sør-Trøndelag fylke, om lag 160 km fra Trondheim og cirka 400 km nord for Oslo, nær grensen til Sverige
  • Har cirka 280 elever, og 60-70 ansatte
  • Tilbyr seks ulike programmer: Studiespesialisering, design og håndverk, helse- og omsorgsfag, teknikk- og industriell produksjon, bygg- og anleggsteknikk, service og samferdsel