Samordner høringssvar om fagskolene

12. januar 2017

Når LO møter til høring 19. januar om stortingsmeldingen om fagskoleutdanningen, er svaret utarbeidet i tett dialog med LO-forbundene, inkludert SL. En opptrappingsplan for fagskolene er ett av kravene fra et samlet LO.

Stortingsmeldingen «Fagfolk for fremtiden. Fagskoleutdanning», ble lagt frem av regjeringen 2. desember 2016. Meldingen inneholder nær 50 tiltak. Målet er å gjøre fagskoleutdanningene mer attraktive som et fullverdig yrkesrettet alternativ til universitets- og høyskoleutdanninger.

LO og Skolenes landsforbund har lenge etterspurt en ny og bedre finansieringsmodell, bedre studentrettigheter, studiepoeng og reell anerkjennelse av fagskoleutdanning som høy yrkesfaglig utdanning.

LO-sekretær Trude Tinnlund har jobbet mye med fagskolen og orienterte landsstyret i Skolenes landsforbund om saken på Sørmarka torsdag.

– Det er mye bra i meldingen. Det må bli en bedre balanse i studietilbudet mellom yrkesfaglig og akademiske kvalifikasjoner. Det er derfor bra at regjeringen vil åpne opp for en fortsatt utvikling og utbygging av fagskolesektoren, sa Trude Tinnlund.

Ingen nye studieplasser

Men det er ikke alt i meldingen som LO er fornøyd med:

– Regjeringen har som fremtidig mål at flere skal ta fagutdanning og at en større andel av studentene skal studere innenfor fagskolesektoren i fremtiden. Men regjeringen foreslår ingen nye studieplasser til fagskolene i statsbudsjettet i 2017. Søkertallene de siste fire årene har steget med 33 prosent, men 4.356 kvalifiserte søkere fikk ikke tilbud om fagskolestudieplass i 2017. Vi trenger en opptrappingsplan for å få flere fagfolk i framtiden, sa Trude Tinnlund.

– LO vil altså ha en opptrapping av fagskoletilbud som er mer i tråd med framtidens kompetansebehov. Vi vet at arbeidsbehovet i fremtiden vil øke betydelig når det gjelder personell med kortvarig yrkesrettede utdanninger, fortsatte Tinnlund og refererte til SSBs framskrivninger som viser et underskudd i 2030 på 134.000 fagarbeidere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Forbundsleder Anne Finborud setter stor pris på at LO har engasjert seg sterkt i arbeidet med å styrke fagskolene og fagskolestudentene. Trude Tinnlund med ryggen til. (Foto: SL)

Trude Tinnlund gjentok flere ganger at LO etterlyser en fremtidig opptrappingsplan for å bygge ut fagskoletilbudet.

– Et anslag kan være å doble antall fagskolestudenter, som i dag utgjør cirka 16.000, til 30.000, hovedsakelig i de offentlige fagskolene i løpet av en tiårsperiode, altså innen 2013, sa LO-sekretæren til applaus fra salen.

– Studiepoeng øker anseelsen

LO er positiv til innføring av studiepoeng for fagskoleutdanning. Dette er en stor seier, sa LO-sekretæren.

– Det handler om å likestille fagskolesektoren med universitet- og høyskolesektoren gjennom et felles omfangsberegningssytem. Det er det studiepoeng er. En felles poengbetegnelse på utdanning vil skape en mer helhetlig sektor som bygger på nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk hvor læringsutbytte er det førende prinsipp.

Innføringen av studiepoeng vil øke anseelsen til fagskoleutdanningene fordi det er et begrep som arbeidsgivere og utdanningssektoren er kjent med, understreket Trude Tinnlund:

– Studiepoeng er også viktig for mange bedrifter som konkurrerer om oppdrag, både nasjonalt og internasjonalt. Mange bedrifter må i anbudskonkurranser levere oversikt over kompetansen i bedriften og erfarer da at fagskolepoeng ikke gir kompetansekreditt slik som studiepoeng gir. Studiepoeng vil øke anseelsen og attraktiviteten til fagskoleutdanningene overfor arbeidslivet. Ikke alene, men som en viktig bit av puslespillet. Studiepoeng vil også lette overgangen mellom fagskoleutdanningene og universitet- og høyskoleutdanningene.

Viktig høring 19. januar

Torsdag 19. januar er det åpen høring om fagskolemeldingen (Meld. St. 9 (2016-2017)) i Stortingets kirke-, utdannings- og forskningskomité. Trude Tinnlund opplyste at LO vil samordne sitt høringssvar med forbundene som er innkalt til høringen: Skolenes landsforbund, Fagforbundet, Fellesforbundet og Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT).

– LO blir dermed et stor gruppe under høringen. Vi skal i hvert fall gi lyd fra oss, og være klar på hva LO og forbundene mener om stortingsmeldingen, avsluttet Trude Tinnlund.

Forbundssekretær Chris Gøran Holstad representerer SL i høringen.

Relevante lenker:
SL: Styrker fagskolene og fagskolestudentene
Fri Fagbevegelse: Slik vil kunnskapsministeren løfte fagskoleutdanninga
Regjeringen: Styrker fagskolene og fagskolestudentene
Stortinget: Alt om meldingen og høringen finner du her

SLs nestleder Terje Moen er glad for at det foreslås at fagskolepoeng skal kalles studiepoeng. – Det viser at fagskolene får en mer formell får en plass i utdanningsystemet, sier Moen. (Foto: SL)

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]