– Nye kompetansekrav gir lærerne dårligere omdømme

Forbundsleder Anne Finborud intervjues av Radio Riks om de nye kompetansekravene for lærerne. Hør intervjuet! Lederen i Skolenes landsforbund har sagt det før: –…

30. november 2015

– Ikke nok med at kompetansekrav med tilbakevirkende kraft svekker tilsettingsvilkårene for tusenvis av lærere, er Stortingets vedtak i strid med grunnloven, sier SL-leder Anne Finborud i et intervju med Radio Riks. (Foto: SL)

Lederen i Skolenes landsforbund har sagt det før:

– Innføring av de nye kompetansekravene senker statusen til læreryrket og gir lærerne et dårligere omdømme. Det svekker også stillingsvernet for en stor gruppe av lærerne.

(hør intervjuet nederst i saken)

I intervjuet, som ligger ute på Radio Riks, understreker Anne Finborud at «synet på kunnskap i skolen har blitt veldig ensrettet – mot lærernes ønsker».

– Vi ønsker fred og ro og god tid til å kunne ha faglige diskusjoner og gi god opplæring til elevene.

Finborud mener vi har lærere i Norge som er godt utdannet og at det allerede eksisterer normer for gode etter- og videreutdanningsreformer som skal holde lærerne oppdaterte, et system som har fungert bra i mange år.

– Vi har ikke noe imot at man endrer og skjerper kompetansekravene, men det er måten det gjøres på som Skolenes landsforbund reagerer på. At allerede godt kvalifiserte lærere må ut i utdanning, er veldig uheldig.

Siden 1. januar 2014 har det vært krav om at nyutdannede lærere må ha et visst antall studiepoeng i et fag for å få lov til å undervise i det. 15. juni i år vedtok Stortinget at dette kravet skal gjelde alle lærere.

Anne Finborud sier at hun regner med at Stortinget kommer til å omgjøre vedtaket om nye kompetansekrav.

– Kompetansekrav til lærerne gitt med tilbakevirkende kraft er i strid med paragraf 97 i Norges grunnlov, understreker SL-lederen.

Radio Riks har intervjuet SL-leder Anne Finborud om de nye kompetansekravene. Intervjuet kan du høre her:

Relevante lenker:
SL:
– Krav til lærerne i strid med grunnloven
SL
: – Svekker lærernes stillingsvern
SL: Lærer – et framtidig deltidsyrke?
SL: – Har krav på fullfinansiert videreutdanning
SL: Signerte strategi for videreutdanning
SL: Nye krav om relevant kompetanse for å undervise
SL: – Statsråden skaper uro i skolen