– Nok blindsjakk nå, Torbjørn!

Regjeringen forlenger og utvider ordningen med lærerspesialister i skolen. – Nok en provokasjon fra kunnskapsministeren, sier Anne Finborud, forbundsleder i Skolenes landsforbund.   Satsingen…

13. januar 2017

Satsingen på lærerspesialister og spesialistutdanninger er en del av Lærerløftet til regjeringen. Forsøket skal gi dyktige lærere en karrierevei i skolen, samtidig som de beholder undervisning som sin hovedoppgave, skriver Kunnskapsdepartementet på sin hjemmeside.

– Interessen for å være med på pilotene har vært stor, og vi inviterer kommuner, private skoleeiere og fylker til å melde sin interesse for en ny toårsperiode. Vi øker antallet fra 205 til 300 lærerspesialister slik at enda flere skoler kan nyte godt av ordningen, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Tilbudet har vært rettet mot realfag- og norsklærere, men utvides nå også til å gjelde praktisk-estetiske fag og yrkesfag.

– Røe Isaksen provoserer

Forbundsleder Anne Finborud reagerer sterkt på at kunnskapsministeren igjen tar nye grep uten å involvere partene i arbeidslivet.

– SL står fast ved vår prinsipielle holdning til ordningen med lærerspesialister i norsk skole. Torbjørn Røe Isaksen slo en kile i vårt kollektive tariffsystem ved å gi 48.000 kroner i lønnstillegg til 205 lærere som ble utpekt til lærerspesialister. Dette gjorde kunnskapsministeren uten å ha drøftinger eller forhandlinger med lærerorganisasjonene, og dertil har han ikke forhandlingsfullmakt. Det provoserer selvsagt når han nå utvider ordningen til å gjelde 300 lærere uten å ha innkalt til møte for å evaluere ordningen.

– Nok blindsjakk nå, Torbjørn! Brikkene må flyttes i tråd med spillereglene i arbeidslivet. Bare da kan du oppnå forståelse for dine trekk, fortsetter forbundsleder Anne Finborud.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. (Foto: Runar Nørstad, SL)

Velger lønnsmodell selv

Lærerspesialistene skal ifølge departementet være de som går foran for å få bedre undervisning ved sin skole. Ifølge «opptakskravene» skal lærerspesialistene kunne gjennomføre faglig skolebasert vurdering, ta initiativ for å heve kollegenes kompetanse, gi veiledning til andre lærere på skolen og lede faglige prosjekter.

Lærerspesialistene kan velge mellom to ulike lønnsmodeller – én med ekstra lønn og én med en kombinasjon av ekstra lønn og noe redusert undervisning.

Som en del av forsøket med lærerspesialister, fikk NTNU og Universitetet i Stavanger i fjor i oppgave å starte egne spesialistutdanninger i matematikk og norsk på masternivå for 43 lærere. Fra høsten 2017 har regjeringen nå bestemt at antallet skal økes med ytterligere 45, fordelt på de to lærestedene.

Staten finansierer studieplass og bidrar med økonomisk støtte til studentene med et statlig bidrag på 180 000 kr per 30 studiepoeng.

Relevante lenker
SL: – Røe Isaksen ødelegger norsk skole