Lærer – et framtidig deltidsyrke?

Lærerne i Norge har en uviss framtid som fulltidsarbeidende. Mange må ta til takke med deltidsstillinger, advarer Skolenes landsforbund. Informasjonsavdelingen Siden 1. januar 2014…

18. september 2015

En lærer som har 30 studiepoeng i matematikk og har undervist i faget i 25 år i ungdomsskolen, er over natten egentlig blitt ukvalifisert. Kravet på ungdomsskolen er nemlig 60 studiepoeng. (Foto: Pixabay)

Informasjonsavdelingen

Siden 1. januar 2014 har det vært krav om at nyutdannede lærere må ha et visst antall studiepoeng i et fag for å få lov til å undervise i det. 15. juni i år vedtok Stortinget at dette kravet skal gjelde alle lærere (Opplæringslovens § 10-2).

– Skolenes landsforbund har siden 2011 kjempet mot disse endringene. Nå krever vi at vedtaket reverseres eller modereres, sier forbundssekretær Geir Allan Stava.

Ukvalifisert over natten

Lærerne i Norge har en uviss framtid som fulltidsarbeidende, mener forbundssekretæren.

– Har ikke skolen bruk for dine fag i en full stilling, må du ta til takke med en deltidsstilling. I første omgang vil dette gå mest ut over de nyutdannede, men etter hvert vil det gjelde alle lærere.

Forbundssekretær Geir Allan Stava.

Stortinget har bestemt at kravet om et visst antall studiepoeng skal ha tilbakevirkende kraft. Det betyr at en lærer som har 30 studiepoeng i matematikk og har undervist i faget i 25 år i ungdomsskolen, egentlig over natten er blitt ukvalifisert. Kravet på ungdomsskolen er nemlig 60 studiepoeng, ifølge Stava.

– Vi sliter med å rekruttere nok lærere her i landet. Å gjøre læreryrket om til en deltidsjobb, vil ikke styrke rekrutteringen. Hvilke ungdommer ønsker å sette i gang med en dyr femårig utdanning til et alt for dårlig betalt yrke, hvis man med stor sannsynlighet må ta til takke med en deltidsjobb? Stortinget kan umulig ha overskuet konsekvensene av vedtaket sitt, sier Geir Allan Stava.

Før de nye kravene kom, var en allmennlærer per definisjon kvalifisert til å undervise i alle fag.

– I virkeligheten ble de selvsagt satt til å undervise i de fagene de behersket best og var mest komfortable med, sier Stava.

Trygt arbeidsmiljø

Skolenes landsforbund har tillit til at skolelederne fullt ut er i stand til å utnytte fagligheten i lærerkorpset sitt på en best mulig måte for både elever og ansatte.

– Nå blir de tvunget til å velge en nyutdannet med nok studiepoeng til en krevende klasse, heller enn en med solid erfaring og realkompetanse. Skolelederne blir fratatt muligheten for å utøve sin pedagogiske og faglige kompetanse, frykter Geir Allan Stava.

I de første skoleårene, er det etter Skolenes landsforbunds mening viktigere at elevene har en fast kontaktlærer i de fleste timene enn at læreren har det nødvendige antall studiepoeng.

Å skape gode relasjoner og et trygt arbeidsmiljø for elevene er alfa og omega for god læring. En større bruk av faglærere på disse trinnene kan skape mer utrygghet og mindre stabilitet for elevene, mener Stava.