– Kunnskap gjør at vi lykkes

En god offentlig fellesskole og lik rett til utdanning er grunnleggende for å sikre like muligheter for alle, var hovedbudskapet i Trond Giskes innlegg til landsmøtet i Skolenes landsforbund.

4. april 2017

Trond Giske på talerstolen under landsmøtet i Skolenes landsforbund, på Hell i Nord-Trøndelag. (Foto: SL)

«Slik blir norsk skolepolitikk de neste årene!», var tittelen på Trond Giskes innlegg. Og Aps nestleder brukte ikke lang tid på å skape stort engasjement i landsmøtesalen.

– Er det én ting skole handler om, så er det at alle skal med! Vi er lei av å bli stemt ned, sa Giske til stor applaus fra salen og minnet om at det er valgår.

Ressurssvake elever

Arbeiderpartiet vil gi lærerne tid og tillit til å bruke sin kunnskap og kompetanse til å gi hver enkelt elev den nødvendige oppfølgingen, og foreslår å øke antall lærere. Disse faktorene vil bidra til at enda flere elever vil lykkes i skolen, sa Trond Giske som også er leder i Utdanningskomiteen.

– Dagens skole øker forskjellene i Norge. Hver fjerde førsteklassing som startet på skolen i høst, mer enn 15.000 barn, kommer ikke til å fullføre videregående skole – om vi ikke gjør noe. Så hvorfor skaper ikke dette et opprør i Norge? Fordi det er barna til de mest ressurssvake i samfunnet som i størst grad havner utenfor.

– Ville vi akseptert at de var 75 prosent sjanse for at broen du skal kjøre over bærer deg. Selvfølgelig ikke! Hvorfor aksepterer vi da så lett at skolen bare fanger opp tre av fire elever, fortsatte Trond Giske.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ap-nestleder Trond Giske skapte stort engasjement i landsmøtesalen da han innledet til debatt om norsk skolepolitikk i årene som kommer. (Foto: SL)

– Lytt til ansatte i skolen

Ap-nestlederen brukte også tid på å snakke opp læreren.

– Politikere og andre som uttaler seg om skole er som alle «fotballekspertene», som sitter på tribunen. Det er utrolig alt de kan! Det er på tide å lytte til lærerne – heller enn å belære dem.

Forbundsleder Anne Finborud hadde en klar oppfordring til Trond Giske i debatten etter hans innledning:

– Vi jobber for at dere skal overta, og vi håper at Arbeiderpartiet utarbeider sin skolepolitikk i nært samarbeid med de ansatte i skolen. SL ønsker en demokratisk styrt skole. Husk det når du eller en annen i partiet blir vår neste kunnskapsminister.

Relevante lenker:

SL: Trond Giske vil ha lærerne tilbake til staten
SL: Anne Finborud utfordrer Ap
SL: – Vi må vise at vi får gjennomslag!
SL: – Ikke glem høyere utdanning
SL: «Superlæreren» lærte bort triksene sine

FriFagbevegelse.no:

Presset økonomi i SL – advarte mot tiltak som kan sprenge budsjettet

– Det har vært en bevisst politikk gjennom mange år å få lærernes status så langt ned som mulig