Høyre dropper karakterkrav fra 5. klasse

Det er rett og slett for tidlig, sier Torbjørn Røe Isaksen. – Bra for norsk skole, sier SL-leder Anne Finborud.     For fire…

23. august 2016

For fire år siden vedtok Høyre at de vil innføre karakterer fra 5. klasse. I dag får norske skolebarn karakterer fra 8. klasse. Slik blir det også fremover. (Foto: Pixabay)

Slik blir det også fremover. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) har fått med seg programkomiteen til å snu i den betente politiske saken, skriver Aftenposten.

Røe Isaksen leder Høyres programkomité som utarbeider Høyres nye politikk for 2017–2021. Karakterkravet er en av flere store endringer han nå går ut med.

– Vi fjerner karakterkravet rett og slett fordi det er for tidlig med karakterer allerede i 5. klasse. Det er ingenting som tyder på at det vil gi et løft for elevene. Vi vil beholde dagens system med karakterer først i ungdomsskolen.

Alternative vurderingsformer

SL-leder Anne Finborud krever at et samlet Storting gjenoppretter tilliten til lærerne. (Foto: SL)
SL-leder Anne Finborud.

SL-leder Anne Finborud omtaler Røe Isaksens snuoperasjon som en gladmelding:

– Det er bra for norsk skole at Høyre fjerner karakterkrav fra 5. klasse. Jeg mener at karakterer sporer undervisningen inn på et smalt kunnskapssyn, sier Finborud og understreker at SL ønsker fokus på elevenes mestring og utvikling.

– SL ønsker en bred oppfølging av hele barnets utvikling, og frykter at karakterer på barnetrinnet vil innsnevre det gode fokuset læreren har på hele elevens utvikling i dag. SL ønsker alternative vurderingsformer, sier forbundslederen.

Relevante lenker:
SL: – Lærer mer uten karakterer
SL: 359 videregående skoler har fått karakterer

Pixabay-bildet er frigjort under denne lisensen

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]