Har skolen grunn til å frykte TISA?

LO og SL er sterkt kritisk til å utsette norsk utdanning for internasjonal konkurranse. Hvilke konsekvenser får TISA for norsk skole? LO-ekspert svarer. Kommunikasjonsavdelingen    …

14. oktober 2015

Det er knyttet mange spørsmål til TISA. LO og SL krever mer åpenhet om TISA-forhandlingene. (Foto: Pixabay)

Kommunikasjonsavdelingen

TISA-avtalen (Trade in Services Agreement) er en avtale om handel med tjenester. Norge er aktiv pådriver i forhandlingene. TISA forhandles fram av regjeringen, sammen med EU, USA og 19 andre land.

TISA-avtalen skal lage et nytt regelverk for hvordan tjenestenæringen skal reguleres i Norge. Dette kan få konsekvenser for hvordan tjenester som utdanning, post, telekom, vann- og energiforsyning, renovasjon og avløp, redningstjeneste, de offentlige helse- og sosialtjenester, offentlig transport, boligbygging og tiltak innen byplanlegging og byutvikling og skal organiseres.

Flere organisasjoner og fagforbund frykter at TISA-avtalen vil føre økt konkurranseutsetting og privatisering av tjenester. Så langt er TISA-forhandlingene hemmelige, og ingen vet riktig hva Norge forhandler om bak lukkede dører.

Spørsmålet Skolenes landsforbund er særlig opptatt av, er om TISA kan få konsekvenser for utdanningen her hjemme. Til å svare på det, har SL utfordret seksjonsleder for LOs Europaarbeid, Robert R. Hansen.

– Langt fra godt nok

– Ifølge den norske regjeringens åpningstilbud i TISA, er grunnutdanning og videregående utdanning unntatt fra både markedsadgang og nasjonal likebehandling. Det betyr at Norge, hvis åpningstilbudet står seg, ikke tar noen forpliktelser i TISA på disse utdanningsnivåene. Det vil dermed ikke oppstå noen internasjonal konkurranse i Norge på disse områdene, sier Robert R. Hansen.

Seksjonsleder for LOs Europaarbeid, Robert R. Hansen.

Seksjonslederen peker på manglende informasjon som en viktig utfordring framover, for å følge med og påvirke Norges prioriteringer og politikk i forhold til TISA.

– Åpningstilbudet ble gitt i 2013 og det er siden gjennomført en rekke forhandlingsrunder. Noe særlig mer vet vi ikke, for det foreligger ikke mer tilgjengelig informasjon. Regjeringen står derimot på sitt om at disse områdene ikke er tatt med i TISA – og ikke vil bli det heller.

Ifølge Robert R. Hansen legger regjeringen dermed opp til at det hele står og faller på om vi stoler på at regjeringen gjør som den sier.

– Dette er langt fra godt nok. LO krever mer åpenhet om TISA-forhandlingene. Det er fullt mulig og det er i både offentlighetens og regjeringens interesse å legge til rette for mest mulig åpenhet og et best mulig beslutningsgrunnlag, sier Hansen bestemt.

Krav om konsekvensanalyse

Høyere utdanning derimot har Norge ikke unntatt, understreker Hansen.

10. oktober starter den internasjonale aksjonsuken mot de nye handelsavtalene som ryster demokratiet. Titusenvis av mennesker kommer til å være på gatene over hele verden.
Over hele verden protesteres det mot de nye handelsavtalene TISA/TTIP.

Over hele verden protesterer nå folk mot de nye handelsavtalene TISA/TTIP.

– Hvordan dette vil slå ut, vil avgjøres av hvilke bestemmelser regjeringen legger inn under markedsadgang og nasjonal likebehandling. Det er likevel fullt mulig å legge inn begrensninger selv om man åpner for konkurranse i TISA. Nok en gang vet vi lite om hva regjeringen gjør på dette området og hvilke konsekvenser det kan få.

LO har i tillegg krevd at det gjennomføres en konsekvensanalyse av TISA, opplyser Robert R. Hansen.

– Hva vil det bety for organiseringen av arbeidslivet og samfunnet for øvrig hvis vi inngår i TISA-avtalen? Det er dessverre for få, om ingen, som stiller spørsmålet om hva kostanden ved en slik avtale kan bli.

LO-sekretariatet vedtok tidligere i år en uttalelse som understreket at markedene for helse- og omsorgstjenester, offentlig utdanning og sosiale velferdstjenester ikke må åpnes fra norsk side for utenlandske tilbydere under TISA.

Relevante lenker:
LO: Sekretariatets uttalelse om TISA
SL: Demonstrerte mot TISA
SL: – Forsvar folkestyret og si nei til TISA
Attac: Seks ting du trenger å vite om TISA
TISA: Mer informasjon om TISA finner du her

Hovedbildet til saken er frigjort under denne lisensen

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]