– Glad for at det skjer noe med yrkesfagene

Kunnskapsministeren lover mer penger til yrkesfagene. – SL hilser pengene velkommen, men spørsmålet er om det er nok, mener nestleder Terje Moen.   Kommunikasjonsavdelingen…

6. oktober 2015

Regjeringen vil friste fagfolk til å bli lærere. (Foto: Pixabay)Kunnskapsministeren lover mer penger til yrkesfagene. – SL hilser pengene velkommen, men spørsmålet er om det er nok, mener nestleder Terje Moen.

Kommunikasjonsavdelingen

20 millioner kroner settes av til yrkesfaglærerløftet. 11 millioner kroner settes av til et nytt rekrutteringsstipend for fagarbeidere som ønsker å bli yrkesfaglærere, ifølge en lekkasje fra statsbudsjettet gjengitt i Klassekampen i dag.

Spent på stipendet

Nestleder i Skolenes landsforbund, Terje Moen, er glad for at kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen prioriterer et yrkesfaglærerløft.

– Det er selvfølgelig gledelig at det skjer noe. SL påpekte skjevhetene allerede i fjorårets statsbudsjett. Det blir spennende å se hvor mye hver enkelt fagarbeider får i stipend, sier Terje Moen.

– Tiltakene måtte komme

Statsråd Torbjørn Røe Isaksen. (Foto: Marte Garmann)
Statsråd Torbjørn Røe Isaksen.

Yrkesfaglærerløftet har tre hovedpunkter, ifølge Røe Isaksen.

– Å bedre kvaliteten på undervisningen, å rekruttere yrkesfaglærere og utvikle yrkesfaglærernes kompetanse. Yrkesfaglærerne har blitt glemt når man snakker om hva som skal gjøres for å bedre yrkesfagene, sier kunnskapsministeren til Klassekampen.

Sviktende rekruttering og lav gjennomføringsandel har preget yrkesfagopplæringen i videregående skole den siste tiårsperioden. Terje Moen håper de nye tiltakene fra Torbjørn Røe Isaksen vil gi yrkesfagene et løft.

Nestleder i SL, Terje Moen.

– Vi har sagt det mange ganger tidligere, at regjeringen må prioritere et yrkesfaglærerløft for å heve kvaliteten på utdanningen. Det er viktig at lærerne har høy kompetanse og har relevant erfaring, i tillegg til gode tiltak for å få flere lærlingplasser. Derfor var det hyggelig å lese Klassekampen i dag. SL er naturligvis spent på om de nye midlene holder til å gi yrkesfagene det løftet man trenger, sier Moen.

Mange lærere er over 50

Nestlederen er enig med LO-sekretær Trude Tinnlund, som mener det er spesielt viktig å få flere fagarbeidere til å ta lærerutdanning.

– På syv av ti yrkesutdanningsprogram er over halvparten av lærerne over 50 år. Det trengs å rekruttere nye, sier Tinnlund til Klassekampen. Hun håper for øvrig at det blir slutt på å snakke om frafall og yrkesfag i samme setning.

Regjeringen vil også bruke åtte millioner kroner på å utvikle nye kompetanseutviklingstilbud for yrkesfaglærere.