– Gi unge asylsøkere utdanning

17. mars 2017

Unge asylsøkere

Lærere mener Norge må bidra til at enslige mindreårige asylsøkere får fullføre norsk grunnskole, selv om de skal sendes ut. – En veldig god idé som Skolenes landsforbund støtter fullt ut, sier SLs fylkesleder i Aust-Ager, Gjermund Orrego Bjørndahl.

Stadig flere unge asylsøkere får i dag midlertidig opphold, noe som innebærer at de må ut av landet når de fyller 18 år. Lærerne ved Vågan integrerings- og opplæringssenter i Lofoten mener norsk grunnskole kan gi ungdommen større sjanse til å klare seg når de sendes tilbake til hjemlandet.

– Norge bør kunne gi disse unge menneskene noe på veien videre. Situasjonen vi opplever i dag er frustrerende. Noen dager greier de å jobbe i klasserommet, mens andre dager er hodet helt borte. Da hadde vært fint om de kunne fått ro til å konsentrere seg om skolearbeidet og til slutt få et vitnemål, sier lærer Else Bakkehaug til NRK Nordland.

Hun og kollegene tar nå til orde for at disse elevene må få fullført norsk grunnskole før de sendes tilbake. Mange asylsøkere blir i dag sendt tilbake før de får fullført grunnskolen.

Kunnskap om språk og samfunn

Forslaget støttes fullt ut av Skolenes landsforbund. Fylkesleder i Aust-Agder, Gjermund Orrego Bjørndahl, mener det en veldig god idé å kunne tilby grunnskole til enslige mindreårige asylsøkere.

– Det vil gi dem kunnskap om både språk og samfunn som kan være verdifullt for dem videre i livet. For eksempel er det å kunne lære seg engelsk et ønske mange av disse ungdommene har, men som de i dag ikke får tilbud om, sier Orrego Bjørndahl.

Han mener Norge har et ansvar for disse ungdommene så lenge de er i Norge.

– Da må vi kunne gi dem et fullgodt skoletilbud på lik linje med alle andre ungdommer i skolealder. For de fleste av disse ungdommene er det vanskelig å takle en slik situasjon, og de trenger i alle høyeste grad å fylle dagene sine med meningsfullt innhold, sier fylkeslederen i Aust-Agder.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fylkesleder i SL Aust-Agder, Gjermund Orrego Bjørndahl. (Foto: Privat)

Venstre støtter forslaget

Forslaget fra lærerne får støtte fra stortingsrepresentant Iselin Nybø (V) i Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen.

– Utdanning er kjempeviktig, enten de skal være i Norge eller de skal tilbake til hjemlandet sitt. Det er tungtveiende grunner til at de bør få fullføre utdanningen sin, sier hun til NRK Nordland.

Tall fra UDI viser at stadig flere enslige mindreårige asylsøkere får midlertidig opphold. I årets to første måneder var tallet 169. I hele fjor 244. De aller fleste er gutter fra Afghanistan.

Relevante lenker:
SL: Asylbarn kan lære norsk på nett
SL: Mange asylbarn har ikke fått skoletilbud

Pixabay-bildet er frigjort under denne lisensen