Fullfører utdanning med støtte fra SL

29. juni 2016

I KLASSEROMMET: Fra venstre Flor, Daniela, Andrea, Elizelda og Jessica, som alle fullfører sin utdanning takket være pengegaven fra SL Nord-Trøndelag. (Foto: Elin Sætersdal/frifagbevegelse.no)

Fem stolte jenter fra den fattige landsbygda i Mexico er i ferd med å fullføre en utdanning, som de aller første i sin familie, takket være en pengegave fra SL Nord-Trøndelag. En mulighet de ellers bare kunne drømt om.

– Tusen, tusen takk til SL Nord-Trøndelag for den ekstraordinære gaven!

San Miguels Kvinner i forandring, Mujeres en Cambio (MeC), er nærmest overveldet over midlene de har fått helt fra Norge og oppmerksomheten rundt hjertesaken deres – å gi fattige meksikanske jenter muligheten til å gå på skolen, skriver medlemsbladet «I skolen», som du finner på frifagbevegelse.no.

Som lærere og tidligere lærere, er de brennende opptatt av å skape forandring gjennom utdanning.

I fjor sommer økte stipendfondet deres med 80.000 pesos (40.000 norske kroner), takket være en pengegave fra SL Nord-Trøndelag. En av grunnene til at pengene fra Nord-Trøndelag havnet i den vesle byen i hjertet av Mexico var den lokale forankringen, og at MeC er en liten organisasjon med kort vei til den enkelte bruker.

– Det stemmer. Etter over 20 år er vi fortsatt en liten grasrotorganisasjon. Vi har ikke kontor og jobber hjemmefra, vi dekker alle utgiftene selv og alle donasjoner vi får går direkte til stipender. Også til eventene og lunsjene våre doneres mat og drikke stort sett av oss medlemmene selv. For eksempel Victoria som driver en kokkeskole og bidrar med mye god mat. Vi er veldig heldige som har så mange enestående damer med på laget! sier avtroppende president Kathleen Devine.