Blir forbundssekretær over nyttår

Jon Oddvar Holthe (45) er klar for jobben som forbundssekretær i Skolenes landsforbund (SL).   Holthe har vært lærer ved Borg videregående skole i…

17. desember 2017

Jon Oddvar Holthe

Holthe har vært lærer ved Borg videregående skole i Sarpsborg siden 2007. Han er også fylkesleder i Skolenes landsforbund Østfold og hovedtillitsvalgt i Østfold fylkeskommune.

Jon Oddvar Holthe skal virke som forbundssekretær i 50 % stilling i januar og februar 2018.

Gyver løs på viktige saker

– En av arbeidsoppgavene mine blir å synliggjøre at også LO har forbund som organiserer de med høyere utdanning, sier Holthe til Sarpsborg Arbeiderblad.

Holthe har med andre ord gjort en svært rask karriere som fagforeningsmann.

Foruten å jobbe for at flere lærere søker medlemskap i Skolenes landsforbund, har 45-åringen flere viktige saker å ta tak i.

– Ja, blant annet tiltakene fra regjeringen, som i praksis har ført til at mange tusen lærere er avskiltet. Dessuten jobber vi hardt mot kravene karakteren fire i matematikk til lærerutdanningen. Det går for eksempel fint å bli en god historielærer selv om mattekunnskapene er noe begrensede, mener Jon Oddvar Holthe.

Skolenes landsforbund på Facebook!

– Stolt sarping

Jon Oddvar Holthe er bosatt i Brevik, som er en bydel i Sarpsborg og hjemstedet til ishockeyklubben Sparta Warriors. Han er født og oppvokst i Sarpsborg.

– Jeg er helt klart en stolt sarping. Det vil jeg fortsette å være selv om det fra januar blir jobbing på SL-kontoret i Oslo, sier han til Sarpsborg Arbeiderblad.

I tillegg til sitt lærervirke og fagforeningsarbeid, er Jon Oddvar Holthe opptatt av både Sparta og Sarpsborg 08. Han driver også aktivt hjelpearbeid i Romania. I tillegg er han nyfrelst motorsyklist med Harley Davidson i garasjen.

– Det er skikkelig gøy å kjøre motorsykkel. Jeg angrer på at jeg ikke begynte å kjøre før, humrer Holthe.

Relevante lenker:
SL: Vellykket temakveld om framtidens utdanning
SL: – God avtale for fagarbeidere og assistenter
SL: LO Kommune Østfold i startgropa
SL: Debattmøte i Fredrikstad ble en suksess
SL: Flying start for ny fylkesleder
SL: Mange jern i ilden